tisdag 26 april 2011

Uteblivna rapporter

Först av allt, tack för att ni är så intresserade av att ställa upp på bestraffningen! Även om jag verkligen kommer att försöka hålla mitt löfte till er (och mig själv), är jag lite nyfiken på hurudana straff jag kunde tänkas få. Men, inser att jag nog kommer att få känna av dem, så jag frågar er inte än.

Jag var ute på en runda igår, en sträcka på cirka 3,5 km. Och, trots att det svider i skinnet, är jag tvungen att erkänna att det inte var lätt. Det var allt annat än lätt. Löprunda ett avklarad.

Kul att se att ni också är med på jogging! I något skede kan vi säkert ordna en bloggträff på springande fot! Jag skall ta mig en titt på Heiaheia, men har för mig att jag borde ha någon manick för att kunna rapportera också där?

Sen den andra rapporten; matrapporten. Det har varit lite hipp som happ med resor och påsk och sådant, men min bioroskis har faktiskt gått överraskande tom! Det jag nyss var tvungen att slänga, det var två äggvitor, de blev över efter en sås jag gjorde före påsk. Jag hade som plan att göra maräng eller annat av vitorna, men på grund av alla andra härligheter, kändes tanken på maräng oöverkomlig. Jag skall erkänna att jag inte kollade om man kan frysa in äggvitor, jag är en skam för hela Martharörelsen.

Men, i övrigt alltså en bra matvecka, det känns fint! Hur ser det ut med er, har ni något att rapportera?

5 kommentarer:

  1. Hej
    Det går utmärkt att frysa äggvitor, brukar hälla i en plastpåse och slå så många knutar på som det är äggvitor, då är det lätt att hålla koll. Vips har man en pavlova. Om man har stort kalas på kommande så är det sen bara att vittja frysen. Mitt rekord var 16 vitor vilka blev en ugnsplåt marängbotten. Det ser lite ut som en spermabank i frysen, lite roligt :)

    SvaraRadera
  2. mera smartha tips:äggvitan lär vara en superingrediens i ansiktsmask.Blandad med honung och citronsaft renar den på djupet!

    SvaraRadera
  3. Usch, jag har varit riktigt dålig. En citron och en grapejuice försvann (mögel) och så lyckades jag flera gånger med konststycket att glömma framme mat så det fick slängas. Minns inte ens vad allt det var, så illa var det. Kommer bara ihåg att jag tänkte "oj nej det blir mycket att erkänna vid Micaelas skampåle", haha. Duktig på att förtränga är jag i vilket fall som helst.

    SvaraRadera
  4. För min del handlar det mest om riktigt småsaker, men det är ju förstås de som sammantaget blir mycket. Typ en liten slatt grädde som hade surnat - vad gör man med mindre än en halv dl grädde? Den var köpt med tanke på memman men memman tog slut före grädden. Mjölk och grädde är överlag lite jobbiga i vårt hushåll: ingendera dricker mjölk (jag förvånas över att det finns vuxna människor som gör det) eller använder det i kaffe (once you go black you never go back, typ) eller flingor (vi är hängivna yoghurtmänniskor). Speciellt mjölk - åh vad jag önskar att man kunde köpa 2 dl förpackningar i matbutiken! Övriga mjölkprodukter är inte så besvärliga för ofta går det ju en hel burk gräddfil/creme fraiche/what-have-you till en maträtt.

    SvaraRadera
  5. Jag flyttade till Helsingfors på påskannandagen, och det kastades mycket ur kylskåpet då. Det som var ätbart lämnade jag kvar åt min krukväxtvattnande bror, och nu hoppas jag att han har ätit upp det.
    Naturligtvis är det ju på mitt ansvar att det fanns så pass mycket att kasta redan när jag for - men påsken var ganska intensiv med släktbesök och uruppförande av påskpassion, för att inte tala om packandet inför tillfälliga flytten. For mycket sånt som jag annars blivit bra på att använda upp. Det enda jag kan säga till mitt försvar är att jag i alla fall förde hem en tredjedels restpaj till mina föräldrar eftersom jag insåg att jag inte skulle hinna äta upp den.

    Nya livet här ser annorlunda ut än hemma, och hittills har jag inte behövt kasta något. i och för sig äter jag mer mat ute på stan, och försöker rent allmänt att bara köpa hem det jag har en tydlig plan för, eftersom jag bor lite provisoriskt och flyttar på mig igen om en och en halv vecka.

    SvaraRadera