söndag 24 april 2011

Att tycka om och ogilla

Jag skrev långa haranger som svar på Mias fråga om vad man borde se i Berlin. Och, jo, jag lovar att jag skall sluta tjata om Berlin alldeles strax, men jag kom (osökt) att tänka på att det finns städer jag bara rågillar och så finns det städer jag bara råkar ogilla.

Städer jag tycker om är Berlin och Toronto. En stad jag ogillar är Paris, och jag vet inte ens riktigt varför. Jag har varit i Paris på en arbetsresa en gång och förstod mig inte riktigt på vad det är folk (ja, folk sagt med uppskattande ton) tycker är så speciellt med just det stället. Att åka på romantisk weekend (som om det skulle hända) till Paris får mig att rysa. Av obehag. Och det är staden som får mig att rysa, inte det eventuella sällskapet.

Jag kanske gör någon upprörd nu, men, i vårt eget hemland har jag alltid haft lite problem med Åbo. Det beror säkert på att jag inte vet vad man borde göra i just den staden, men också på att det är en av de städer jag upplever som en av de platser där det är mest okej att tycka att man i Finland enbart skall prata finska.

6 kommentarer:

  1. Jag ogillar Venedig. För många fåglar och kyrkor plus obehaglig lukt... Förstår inte romantiken med den staden alls. Miami och Dallas var också besvikelser. Amsterdam tycker jag är en härlig stad som jag varken besöker för att knarka eller köpa sex och i New York kände jag mig genast hemma, trots att flygfältet är helt bajs. Av finska städer ogillar jag Vanda. Ett stort grått område med en massa möbelaffärer och alltid lyckas man köra fel eller tappa bort sig...

    SvaraRadera
  2. Men Åbo är väl trevligt!!! Jag råkar förstås själv bo här så jag gillar staden skarpt! Men är hemma från Österbotten som så många andra här så svenska hör man ofta på stan tycker jag. Så de så!;) Var just i Seinäjoki (endast på tågstationen så det räknas kanske inte) men där tycktes finnas många svarthåriga (färgat) människor med svarta kläder som rökte tobak (tror jag...) Det verkade vara en otrevlig stad.

    SvaraRadera
  3. Säg mig, vad tycker du om London?

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också Toronto, det hör till de ställen jag kunde tänka mig att flytta till. Är också djupt förälskad i Rom.
    Milano och Edinburgh kändes överskattade. Milano var snobbigt och överlägset, Edinburgh alltför turistigt.
    Som varande Åbobo känner jag inte alls igen mig i att man inte skulle få prata svenska här. Visserligen jobbar jag i det svenska ghettot (ÅA), men jag bor i en av de finskaste stadsdelarna och har aldrig fått en enda negativ kommentar om mitt språk. Tvärtom, folk är intresserade och vill veta varifrån vi är, om sonen går i svenskt dagis osv.

    SvaraRadera
  5. Ännu om Åbo, jag har också för mig att det är helt mitt eget fel att staden inte har visat mig sina bästa sidor. Jag har helt enkelt rört mig på fel ställen, tillsammans med fel folk.

    Malin - jag tycker om London. Nu är det länge sedan jag varit där, men minnet säger att det är en lätt stad att vara i, och den erbjuder så mycket att det är lätt att bli snurrig i huvudet. Jag tycker om stämningen i staden. Nu vill jag åka till London.

    SvaraRadera
  6. Paris är en underbar stad. Alldeles fantastisk. Jag har varit där på galen tjejresa, på romantisk weekend och på familjesemester. Lika härligt varje gång.

    SvaraRadera