tisdag 5 april 2011

Arg på andras osnutna ungar?

Jag och den lille tog oss in till stan igår - vi är så mobila, som ni märker - och det innebar att vi stod en liten stund på vår mest lokala busshållplats och väntade på, ja, bussen.

Jag stötte på en granne, vi bytte några ord på det som är hans modersmål (engelska) och samtidigt pratade jag på på det språk jag pratar med den lille, svenska. Simultanförmåga, ni vet.

På busshållplatsen hängde en hög med lågstadiebarn, finska sådana. Jag skulle gissa att de går i tvåan-trean ungefär. De här barnen samlades i en snäll halvcirkel (ja, det var inte en mob av någotslag, så illa var det inte) runt oss och himlade med sina barnaögon.

"Mitä te puhutte?" undrade ett av barnen, varpå jag svarade att det var engelska och svenska vi språkade. Jag fick som svar att de inte förstod vad vi sade och sen begav sig barna upp i snödrivan.

Där stod de sen, ljushåriga med någon form av attitydproblem i blick, och muttrade för varandra; "mä en tykkää kun puhutaan muuta kuin suomea".

Öh.

Där står jag, lite mörkhårigare med något som säkert var ett förakt i blick. Och blir liksom litet rosenrasande. På barnen först, skall erkännas, jag har lust att säga något riktigt fult om att det är synd att de inte fattar. Men sen än mer rosenrasande på alla de ställen barn som dessa kommer ifrån.

Det är säkert inte okej att vara furiöst arg och irriterad på andras ungar, men, jag vill nu erkänna att jag var det. Och blir det ibland i andra situationer också.

Valet, det jag svettas över i det tidigare inlägget, är så viktigt.

8 kommentarer:

  1. Små barns åsikter kommer ju för det mesta hemifrån...

    SvaraRadera
  2. Aaaargh! Jag stötte på samma sak i bussen i vanda. en grupp osnutna förskoleelever "mobbade" mig och Evi på bussen. Jag fick sådana barndomsflashbacks att jag ville både slå dom och börja gråta. Ingenting har blivit bättre.

    SvaraRadera
  3. Kanske du borde ha "tröstat" och sagt att snart får de också lära sig flera språk så de också förstår..?

    SvaraRadera
  4. Men nu tänkte du nog fel. För just den här grejen är ju ganska viktig just i valet. Men jag antar att du inte röstar på perussuomalaiset ändå.

    SvaraRadera
  5. Popcorn, jo jag vet. Nu i efterhand har jag många pedagogiska, inte fullt så arga, argument jag kunde ha tagit med barna. Men, jag förmådde inte i situationen. Nästa gång!

    Situationsdiktaren, jag vet inte var du tycker att jag tänker fel. För, det jag försöker säga i min sista mening, är just det - att just det här valet känns viktigare än vad val gjort på många, många år. Ju fler som röstar på något annat än persuna, desto bättre.

    SvaraRadera
  6. "Mitä ihmettä te höpötätte", var den variant ett gäng fyraåringar bjussade mig och avkomman på i lekparken. Uff. Och ja, ett otroligt viktigt val.

    SvaraRadera
  7. Nämen, sorry, sorry! Hjärnsläpp. Jag läste in ett inte i din sista mening.

    SvaraRadera
  8. På 80-talet körde vi med det här- Vi talar vad vi vill ni talar vad ni kan-Sibboordspråk. (ska uttalas som det skrivs).

    SvaraRadera