onsdag 6 april 2011

Min hemstad Vasa

Det fanns en sådan utgåva i tiderna, "Min hemstad Vasa" - och det är roligt att se att broschyren jag skriver om väcker intresse. Props också för Mikaela, jag tycker att det är roligt att se att förbundet följer med diskussionen som utskicket väcker!

Mia ställer en fråga; är jag sugen? Sugen på att flytta "hem" igen?

Nej, inte egentligen. Det som lockar och drar är mina syskon, och min mamma. Jag kan sakna mina syskon och deras familjer så att det gör ont, men, jag saknar inte staden i sig.

Jag kan hålla med om att Vasa är "lätt", det är nära till alla avkrokar, alla känner alla (på gott och ont) och just nu känns det otroligt fint att Vasa är en stad i vilken man kan leva sitt liv på svenska.

Men, allt det ovan nämnda, de fina sakerna, de gäller också här jag bor nu. Just nu är det i Nickby jag skall bo.

Men, man skall aldrig säga aldrig, det kan ju hända att jag och vi byter åsikt. Helt plötsligt packar vi ihop allt vi har och drar till Vasa - Mikaela, jag förväntar mig en öppen famn om vi kommer - eller till mellersta Finland (det känns väldigt främmande i skrivande stund). Eller så någon helt annanstans.

Bor du där du skall bo? Eller borde du bo någon annanstans? Vart är du på väg?

P.S Lissu. Dina planer gör mig alldeles paff. Men, som du ser så kan du räkna med mig som Nickbybo länge ännu.

5 kommentarer:

  1. Jag bor på två ställen, och båda är lika rätta. På det ena stället har jag mina tonårsbarn, på det andra har jag min make och våra bebisar.
    Är tungt ibland att sitta i bilen fyra dagar i veckan, för att få bo med dem alla..men samtidigt är det så här det är just nu.
    Vad som händer sen är, precis som du skriver Micaela, det vet man aldrig :)

    SvaraRadera
  2. Efter påsk ska jag göra det där som jag i ganska många år har sagt att jag aldrig ska göra. Jag ska flytta till Helsingfors. I och för sig bara för en begränsad tidsperiod (till slutet av sommaren), men i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Nej, jag bor inte där jag skall bo. Egentligen skulle jag vilja bo i Tyskland, eller Österrike, men just nu känns Helsingfors ganska bra ändå. Svår fråga, jag har varit på väg bort så länge nu så jag har tappat hoppet på att jag någonsin kommer att våga åka iväg någonstans. Under tiden hinner jag rota fast mig så bra här så jag inte kommer iväg. Men "hem" till Österbotten tror jag inte att jag flyttar...men man vet ju aldrig. :)

    SvaraRadera
  4. Huää. Jag vet inte var jag borde bo! Eller vi, då. Nu är snart båda barnen inne i en dagisgemenskap som matar vidare till en viss skola, och tröskeln är skyhög att rycka upp dem ur det. Jag har bott lite här och där i min ungdom, så det kanske får räcka. (Fast de bygger så fina radhus i Nickby just nu, så vargblodet sjunger i ådrorna ...)

    SvaraRadera
  5. Vi var länge tveksamma om vi bodde på rätt ställe. Då bodde vi i Ekenäs. Så flyttade vi bort för vi trodde det var rätt, men det visade sig vara helt fel och nu är vi tillbaka i Ekenäs och nu bor vi på helt rätt ställe och här ska vi bli en lång tid framöver hoppas vi. Det känns rätt även om familj och de flesta vänner bor en bra bit ifrån oss.

    SvaraRadera