måndag 4 april 2011

Sluta slänga mat

Senaste vecka gick, till stora delar, åt till kräksjuka och till att återhämta sig från den samma. Inte speciellt mycket mat inhandlades och än mindre åkte i komposten. En bra vecka måste jag säga, vi har inte slängt någon mat som vi fullvuxna basar över.

Nu är jag lite i ett mellanläge här, ni kommer ihåg att jag avslöjade att jag ätit LCHF hela året och det gick ju som det gick under kräksjukan. Nu är kylskåpet delvis belamrat av mat jag inte borde äta, men jag är osäker på att resten av familjen kommer att vilja ha sådant vi ville ha medan vi var sjuka. Så, det går åt fanderns med LCHF och sen är det desto tajtare att få väck det som nu gör comeback.

Men, principen går före dieten, har jag bestämt. Så, dieten får vänta i ett par dagar. Jag försöker låta bli att lyssna på glasstrutarna (Glassbilens ekoversion) som hojtar i frysen...

8 kommentarer:

  1. Kastade delar av en avokado, men det var inte mitt fel - den hann få bruna fläckar innan den ens blivit helt mogen.
    Däremot är det nog bortom allt tvivel mitt fel att jag fick kasta den turkiska yoghurt som var kvar i burken, eftersom den börjat mögla. Sorgligt men sant.
    Har också skurit bort mögliga kanter från en bit parmesan, men det allra mesta av osten gick ju att rädda, och nu ska jag försöka använda upp den innan den hinner mögla igen.
    Och på plussidan: Skivade en övermogen banan i en frysburk i förmiddags, för att efter tips på nätet ta fram senare och mixa med frusna bär. Lär ska bli lite glassliknande.

    SvaraRadera
  2. Äh, det här har varit en dålig vecka för min del. Jag slängde en femtedels feta och det var för att jag inte ville äta den - den var helt enkelt inte god. Efter att ha tvingat i mig 4/5 med olika mater, både varm som kall, förmådde jag inte mera (det var förresten Minervas ekologiska feta, den hade en konstig syrlig smak som jag verkligen inte diggade). Sen åkte en tomatkant i roskis i söndags, jag hade skivat kanske 2/3 dagen innan på smörgåsen och när jag följande dag skulle äta resten såg den direkt oaptitlig ut. Dessutom har jag två dagar tagit för stora portioner och därför slängt bort (mat som redan värmts upp en gång - dessutom är det väl stor no-no att spara mat som varit på tallriken eftersom det kommer bakterier från munnen via besticken och de roar sig, om jag förstått saken rätt, med att föröka sig i god takt?).

    SvaraRadera
  3. Jag var borta halva förra veckan så jag vet inte vad som kastats då. Själv har jag bara kastat små rester av sonens matportioner - då han lämnar en kvarts söndermosad potatis orkar jag inte spara för framtida behov.

    SvaraRadera
  4. Förra veckan gick bra, men nu är det trubbel pågång. Svängde ihop en caesarsalladssås, och till det behövs ansjovis. Cirka fyra filéer, så nu sitter jag här med en nästan full burk ansjovis och vet inte vad jag ska göra av den.

    SvaraRadera
  5. Gecko - kan du inte laga Janssons frestelse med ansjovisen som blev över? jag vet att det säljs särskild Janssonfilé, men själv tycker jag att ansjovis går lika bra. (Kanske man kan frysa ansjovis också? nån som vet?)

    SvaraRadera
  6. Janssons frestelse kom jag också på men tyvärr är jag en fruktansvärd kranttupelle när det kommer till mat. Janssons frestelse går inte ner. Har också funderat på att frysa, hoppas det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör en ÄGGOCHANSJOVISMACKA - smaskens!!!

      Radera
  7. Gecko - jag röstar för att du testar att frysa ansjovis, och så rapporterar du till oss andra om resultatet. Då får helt enkelt vara försökskanin för den goda sakens skull. :)

    SvaraRadera