torsdag 28 april 2011

Inför det stundande bröllopet

Hicka inte, jag har varit gift i många år redan. Det är inte mitt bröllop jag syftar på.

Det kungliga bröllop som mest etsat sig fast i mitt minne, det är Charles och Dianas bröllop sommaren 1981. Då var jag tio år gammal (stäng munnen, jag har redan avslöjat att jag är gammal).

I alla fall, jag satt som naglad vid televisionen under hela tv-sändningen. Det mest romantiska jag någonsin sett, det var då de unga tu klättrade ut på den stora balkongen för att vinka till folket. Kyssen, ja, den var väl fin den också, men mest tyckte jag om vinkningarna.

Till saken hör att jag också denna sommar vistades på grönbete hos mina farföräldrar. Platsen är alltså Pargas, närmare bestämt Malmnäs strand. Den som någongång varit där, vet att det längs stranden fanns otaliga bryggor och en av dem var saligt hög - alltså hög och stor på riktigt. Nåväl, ute på fjärden som för ut en till de stora haven, där åkte en sjuhelsikes mycket båtar förbi bryggorna.

Efter att jag tittat färdigt på bröllopet, klädde jag på mig mitt nattlinne. Vitt var det, och långt var det. Min prinsessklänning just då. Iklädd nattlinnet (mitt på ljusa dagen) stod jag sedan på den största bryggan och vinkade åt förbiåkande båtsällskap. Den finaste prinsessvinkningen, i timmar.

Så, ser ni någon skum typ som står i nattsärken och vinkar från balkongen (grannens dessutom, vi har ingen balkong) här på sjukhusområdet, så kan ni ana er till vem det kunde vara.

6 kommentarer:

  1. Jasså. Du satt där å kytta. Satt fem km därifrån. Men det jag också minns från den dagen förutom den låånga låånga, sjuuukt låååånga underbaaara slöjan är doften av torrt gräs. Det måste ha varit en riktigt stekhet dag. Så du hade det säkert skönt där på bryggan.

    SvaraRadera
  2. Gud så roligt om nån som såg dig stå där och vinka för hundra år sen skulle läsa det här nu!

    SvaraRadera
  3. (med "hundra år" menar jag då "några år", höhö)

    SvaraRadera
  4. He he, jag bor precis bredvid Malmnäs strand nu! Kanske jag ska följa ditt exempel ikväll. /Marina

    SvaraRadera
  5. Ja! Marina! Ut med dig på bryggan bara! Om den finns kvar? Jag har inte varit dit och tittat på väldigt länge.

    SvaraRadera
  6. Om nu någon som läser här inte var född 1981, så kan jag berätta lite mer om hur det var då på senare medeltiden. Då gick jag (9 år gammal) över till grannen för att titta på Tjaals och Dajana, för att grannen hade färg-tv men inte vi. Medan vi tittade åt vi pizza, och det var första gången som jag smakade på denna exotiska rätt. That's old for ya.

    Älskar bilden av dig vinkande på bryggan!

    SvaraRadera