måndag 4 april 2011

Mamma rånar barnets kassa

Jag skrev om det för en tid sedan, om det avund jag som liten och lite större, kände gentemot mina kompisar vars föräldrar hade möjlighet att lägga undan lite slantar. Sådär så att mina vänner hela tiden visste att de hade alla barnbidrag samlade på hög och att det fanns en lägenhet som väntade den dag de flyttade ut ur mammas och pappas famn.

Nå, under pompa och ståt (nej, egentligen var det ett ytterst vardagligt besök på banken) öppnade vi ett konto i den lilles namn. Inte så mycket för att vi har något att lägga undan, men om det nu finns en mormor eller två som vill komma ihåg den lille monetärt på bemärkelsedagar eller annars bara.

Igår firade jag sabbat genom att betala räkningar och fortfarande, i vuxen ålder, känner jag mig så präktig och välordnad då jag flyttat omkring på mina pengar. Igår kände jag mig präktig tills min man meddelade att jag betalat räkningarna från den lilles konto. Tala om att snuva barnet på pengarna.

Hur gör ni förresten, har era barn egna konton?

11 kommentarer:

  1. Våra barn har själva varit med och öppnat konton åt sig i samband med att spargrisen blivit överfull. Då har de varit kring sex år och efter det har vi satt en månadspeng på några euro till dem, 5 tror jag. Och då samlas det i alla fall lite på hög, ingen lägenhet eller så, men H har köpt en kamera för sina pengar...

    Smart av er att öppna konto!

    SvaraRadera
  2. Vi har också öppnat konto åt Vidar dit vi automatiskt läggaer in lite pengar varje månad.

    SvaraRadera
  3. Jo, vi öppnade konto åt Andreas någon månad efter att han föddes. Vi flyttar över barnbidraget de flesta månader (då vi turvis var vårdlediga hade vi inte råd med det, men numera går det) och mor- och farföräldrar sätter då och då in en liten slant. Pengarna kan sen användas om han börjar spela ishockey eller hålla på med nån annan dyr hobby. Och till cykel, moped, körkort och sånt.

    SvaraRadera
  4. Vår son har ett eget konto som vi öppnade när han var nyfödd. Kontot är till för att t.ex. hans far och morföräldrar ska kunna sätta in en summa där i stället för t.ex. en födelsedagspresent. Själva lägger vi inte in några pengar där (ännu).
    Däremot lägger vi undan en summa varje månad på ett annat konto som är tänkt att användas för resor av olika slag, eventuella körkort etc. Ett familjekonto kanske man kunde kalla det, pengarna är inte direkt hans men troligtvis kommer de ändå att spenderas på honom...

    SvaraRadera
  5. Våra barn har också egna konton. Blev aktuellt genast då de fick lite pengar i dopgåva. Vi sätter inte in pengar systematiskt på dem, mest är det födelsedagspengar av nån mor- eller farförälder. Och småslantarna som min man inte kan ha i plånboken (Varför kan män inte använda slantar, by the way.

    Som hemmamamma var det en bra buffert också. Att kunna låna av sina barn då det riktigt knep. Men allt blev tillbakabetalt då jag började jobba igen. Fasar för att jag snart måste nalla på dem igen då vårdledigheten börjar i maj.

    SvaraRadera
  6. Våra barn har också fått konton ganska snabbt efter födseln, för att välvilliga släktingar velat ge pengagåvor. Vi har använt lite av pengarna ibland, t.ex. för att köpa en cykel eller ett dyrare klädesplagg.

    Jag minns hur totalt jag tappade hakan då jag i högstadiet råkade ut för en kompis vars mamma hade satt undan alla barnbidrag sedan födseln, som studiefond. Förstås gick jag hem och hojlade att "hörni, varför har ni inte också??!" och fick en liten föreläsning om hur olika ödets lotter kan falla. Mina föräldrar behövde verkligen barnbidraget för att klara ekonomin.

    SvaraRadera
  7. Våra barn har lite fondandelar. Vi la under barnbidraget före jag blev vårdledig och svinfattig och efter det kom vi aldrig igång med sparandet igen eftersom vi flyttade till ett så dyrt boende. Nu funderar vi på att använda barnens besparingar om vi hittar ett hus att köpa. Hehe, men de vet ju inte om att vi hade lagt undan något. Och inte hade jag heller någon pesämuna när jag flyttade hemifrån. Bra gick det ändå!

    SvaraRadera
  8. Den yngsta fick pengar på ett konto i dopgåva. Som ensamstående mamma till tre blev jag senare tvungen att nalla dom pengarna för att överleva. Kvar finns två konton med ca 25€ på varje. Han är nu elva år och barnbidraget har varit en livsnödvändighet för att överleva. Dom två äldre tömde väl sina spargrisar och fick på så sätt konton i tioårsåldern, tidiga tonår? Minns inte.

    SvaraRadera
  9. Kylläh! Sonen har en och dottern ska snart få en.

    SvaraRadera
  10. Vi sätter undan pengar på ett extrakonto, som vi vuxna står för. Pengarna tänker vi ta av om vi behöver, annars blir de sonens på riktigt när han blir större. Han har 2 konton som far- och morföräldrarna startat för att sätta in en slant på då och då.

    SvaraRadera