måndag 11 april 2011

Matrapporten

Kylskåpet har fortsättningsvis varit i någon form av obalans efter kräkepidemin vi levde med för ett par veckor sedan, det samt min övergång till ett fortsatt käkande enligt lchf.

Så, det är inte med helt rena papper jag kommer till er i denna skymning.

Det första kan jag försöka slingra mig ur, jag kunde skylla på den lille, med det vore lite fräckt. Jag stekte en sats med köttfärs att använda i diverse olika röror till lunch och middag, men det var en så pass stor mängd att jag borde ha fattat att frysa in minst hälften.

Den andra fadäsen kan vi kalla mjölkfadäsen. Den lille har dragits med mage i olag och det innebar att jag drog ner på normalmjölkkonsumtionen i hans fall. Samtidigt hann en liter fettfri mjölk fira födelsedag i och med att det inte är lchf-godkänt livsmedel. Och så mycket mjölk kan jag bara inte med i mitt kaffe.

Så, några piskrapp också denna vecka.

Du då?

6 kommentarer:

  1. Jag tömde kylskåpet på allt gammalt, så jag är en supersyndare. Det flög kilovis med tranbärgelé, gammal pesto och julsenap. För att toppa syndarstatistiken kan jag berätta att jag kastade bort glasburkarna också. Jag är en roskisterrorist.
    Får man önska sig ett inlägg om lchf, varför du började och varför du fortsätter? jag mår annars jätte bra av dieten men mitt humör är lite sämre än vanligt. Hade du biefekter i början?

    SvaraRadera
  2. Fua! Det är klart att man får önska sig inlägg! Jag lovar författa ett om lchf!

    SvaraRadera
  3. Oj det har varit en uselt usel vecka för mig. I onsdags gjorde jag en plättsmet som gick fel av nån anledning så den fick flyga och fara, och i dag skulle jag göra en omelett men den luktade så illa att jag var tvungen att slänga den. Usch usch usch.
    Annars är jag också nyfiken på dina lchferfarenheter, och naturligtvis på dina bästa lchfrecept också!

    SvaraRadera
  4. Hurra, jag har haft en bra vecka! Och tur är väl det, förra veckan var nämligen en verklig katastrof ... Nu är det enda som fått åka en tredjedels burk ricotta. Det kunde jag visserlien ha förhindrat genom att koka penne och blanda ricottan med pasta och tomatsås. Men det får bli min lärdom till nästa gång. Länge leve lunchlåda! :)

    SvaraRadera
  5. En helt OK vecka för mig, det enda jag kan komma på att jag kastat är en halv burk creme fraiche som torkat in och blivit äcklig, och två tomater som lyckats gömma sig längst in i kylskåpet och blivit helt oätliga. Kastandet hade visserligen kunnat undvikas om vi varit mer noga och satt plast på creme fraichen och haft koll på tomaterna, så helt godkänt får vi inte.

    SvaraRadera
  6. På det där livsfarliga st'llet längst ner och längst bak i kylskåpet hittade jag en påse med ett par numera svarta och delvis flytande morötter. Den där sortens fynd man inte tycker om att göra.
    Jag har dessutom fått en påse riktigt jobbiga skorpor på halsen. När det gäller skorpor är jag tydligen en petig individ, men jag förstår faktiskt inte hur vissa tillverkare tänker. Köpte Pirkkas fullkornsskorpor som nödlösning när de jag brukar köpa (Pågens fullkorns-crisprolls) var slut och de jag egentligen helst köper (Mylläris ekologiska) verkar ha försvunnit för gott. (Huvudstadsbor som läser här - vet ni om Mylläris ekoskorpor finns i era regioner? Eller för den delen Druvans milda ajvar relish, en annan matvara jag hann lära mig älska innan den plötsligt försvann från hyllorna i Vasa.)

    i alla fall sitter jag med en påse skorpor som visade sig vara just som jag inte vill ha mina skorpor - söta och mjuka. Vill man ha sega skorpor kan man väl lika bra äta gammalt bröd?

    SvaraRadera