måndag 5 september 2011

Hur vi möter varandra


Det har skrivits en del om prestationer, kravet vi ställer på oss själva, att prestera så mycket som möjligt. Jag tänkte inte orda mer om det, just nu i alla fall, men slogs - än en gång - av tanken på bussen denna morgon.

Att vi alltid envisas med att inleda nya bekantskaper genom att fråga vad den andra jobbar med.

Jag bestämde mig för att hädanefter försöka möta människor som man gör i Kina. Genom att fråga om den person jag möter har ätit.

I det långa loppet är det ju ändå minst lika viktigt, att man fått mat i magen. Om inte viktigare.

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt bra idé!

    SvaraRadera
  2. Mycket bättre än jobbfrågan.
    Jag som är hemma med dottern (2 år) tycker den frågan är jättejobbig. "Jaha, då är du typ... hemmafru"? får man ofta nästan lite klandrande till svar.
    Nu är det ju inte helt frivilligt då vi valt att flytta utomlands för sambons jobbs skull. Nu står jag tillbaka, sen blir det hans tur att göra det för mig.
    Men ska jag verkligen behöva förklara mig när det gäller sånt? Tycker inte det. Men som sagt. I detta kravfyllda samhälle gäller det att ha en snajdig titel att svänga sig med om man ska vara med i gejmet.

    SvaraRadera