onsdag 5 oktober 2011

Vad gör du nuförtiden?

I samkväm med nya eller flyktiga bekanta så är det en frekvent återkommande fråga; vad jobbar du med då?

Oftast får det ju igång diskussionen på något plan, men det blir ju lätt lite praktiska utläggningar och det krävs ett riktigt intresse från alla parters sida för att den diskussionen skall ta en vidare till nya områden.

Därför tycker jag att det är mycket roligare att fråga människor jag möter, vad de skulle göra om de inte jobbade med det de gör just nu. Jag tycker att det är underbart att se hur människor lyser upp, hur de till och med förändras, får något mjukt i kanten då de börjar prata om det som kan vara den egentliga drömmen.

Så, nu är jag nyfiken på dig och er. En enkel fråga; om du inte jobbade med det du jobbar med idag, vad skulle du då vilja jobba med?

Jag har ett "alter ego-arbete", återkommer till det. Först vill jag se var ni finns i era dagdrömmar.

17 kommentarer:

  1. Åh.. *lyser upp*. Jag skulle vilja jobba som barnmorska, eller alternativt med de nyfödda och deras föräldrar på barnsängsavdelningen. Eller vad det heter :)

    SvaraRadera
  2. Efter att Malenami sålt fotografier till italienska Vogue, beslöt jag prompt att mitt mål är att få mina illustrationer i den tidningen.

    Annars brukar jag på fester och så fråga folk om deras hobbyn och fritid mer än jobbet. Visst är det intressant att höra vad folk arbetar med, men deppigt att tänka sig att jobbet är det enda man identifieras med. Och är det fest ska man väl få prata roligare saker än bara jobb, jobb, jobb.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle absolut vilja vara hantverkare, t ex laga smycken och annat pyssel och få mitt levebröd via det. Håller med om fager Dams replik där, vi är alltför fokuserade på vad folk jobbar med.

    SvaraRadera
  4. Alltså, jag tror faktiskt inte att jag skulle göra så hemskt mycket annorlunda saker ifall jag kunde välja och vraka helt fritt. Kanske drömmer jag mer om att kunna välja att vara frilansare, jag drömmer om frihet och en tillräcklig levnadsstandard för att kunna välja när och hur jag jobbar. Det finns inget annat yrke som jag vet om som jag hellre skulle sysselsätta mig med.

    SvaraRadera
  5. Jag har mitt drömjobb. Inte tidningen utan det andra. Men om jag skulle få välja skulle jag jobba fyra dagar i veckan.
    ELLER så skulle jag vara alkoholiserad, lesbisk lyxhustru. Det skulle nog reta nån på ett trevligt sätt.

    SvaraRadera
  6. Nånting med trädgård. Trädgårdsmästare på en trevlig liten botanisk trädgård där jag skulle få sköta om örtagården och ansa rabatterna och kanske binda lite kransar till försäljning. Jag kunde tänka mig att ha hand om caféet vissa dagar också. Sälja kanelbullar och kaffe till tanterna som kommer för att se på våra rudbeckior och tulpaner.

    SvaraRadera
  7. Har alltid tyckt att glasblåsning är tufft. Skulle hur som helst gärna göra något där man fick göra något fysiskt, som resulterar i något estetiskt. Älskar också att bli skitig om händerna p.g.a. att man varit duktig. Så typ bilmekaniker eller nåt sånt skulle också vara kul. Lite kontrast till mitt nuvarande/blivande yrke där man tvättar händerna hysteriskt.

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte om jag ska lysa upp eller rodna, för det är bara en liten dum idé och kommer knappast att bli nåt mera.

    Men jag skulle odla får och alpackor, alternativt köpa upp ull av lokala fårköttproducenter, de lär inte ha så mycket nytta av ullen ändå. Och så skulle jag själv tvätta, färga, spinna och sälja ekologiskt garn och yllekläder.

    Man kan ju hastigt räkna ut hur stor marknaden för sånthär är i Finland och Norden och undra i en hurudan höghusetta familjen har tänkt bo då. Men jo, om det skulle funkka så tror jag att jag skulle vara mycket tillfreds med det.

    SvaraRadera
  9. Det här är ju helt, totalt underbar läsning - jag drabbas av en massa "jag vill också!" då jag läser vad ni också kunde göra om dagarna! Jag tror, alldeles bestämt, att jag åtminstone vill pröva på alla de dagdrömmar ni bär på!

    Mitt alter-ego då, jobbet?

    Jag skulle vara florist. Jobba i blomsteraffär. Veva ihop buketter åt folk, dela kundernas fester, begravningar och försök att piffa upp vardagen. Jag tror att jag skulle stå och lukta på blommorna, dagarna i ända.

    Red. anm. Jag är alltså urkass på det här med blommor och växter i det riktiga livet. Blad faller, blommor dör.

    SvaraRadera
  10. Kulturproducent eller kameraoperatör i TV-studio. Var på god väg till det sistnämnda, men det avbröts när jag prioriterade familj framom studier. Nu har jag siktet in på kulturproducentskap. Och eftersom jag inte sitter fast med något jobb, så finns det goda chanser att det börjar rulla mot det nästa år.

    SvaraRadera
  11. barnmorska, psykolog, kurator, typ.

    det förstnämnda tror jag inte att jag kommer att utbilda mej till, men med de två andra vet man aldrig vad som ännu händer.

    SvaraRadera
  12. Hästfarm i Argentina. Skriva lite böcker vid sidan om.

    SvaraRadera
  13. Jag är så äcklig att jag håller på med mitt absoluta drömjobb. Skulle inte ändra på något.

    SvaraRadera
  14. Jag är nog hiskeligt nära min dröm. Skulle man ännu tjäna en slant på det skulle det vara helt fantastiskt!
    Barnmorska skulle också vara givande, men utan allt blod och alla slamsor tack.

    SvaraRadera
  15. Artesan skulle jag villa vara, arbeta med trä eller metall eller varför inte möbelrestaurering. Få göra praktiska saker och skapa med händerna.

    SvaraRadera
  16. Det finns lite olika varianter men här är en: Jag skulle ha sommarcafé och vinterpub på Sottunga, Bed & Breakfast samtidigt såklart med bara hembakt och så långt det går lokala produkter. Jag skulle vilja testa på självhushåll så långt det går utan att vara fanatisk, ha hönor, getter, får och några katter. Jag skulle vilja fiska, "alla andra" får 90 aborrar på 3 nät, jag har lyckats få en! Eftersom Sottunga är idealet för (små)barnsfamiljer skulle jag kunna tänka mig att ha fosterbarn och vara stödfamilj till några också. Två kvällar i veckan skulle jag sköta kommunens bibliotek, oftare än så är det inte öppet. Drömma kan man ju...

    SvaraRadera
  17. En annan aspekt av det här är att det är ganska jobbigt att beskriva sig själv utgående från vad man jobbar med i perioder när man är mellan två jobb utan att veta vad det kommande jobbet är eller när det kommer att dyka upp.

    Jag skulle vilja jobba som fotograf. Nu är det där inte helt realistiskt, för jag vet att konkurrensen är mördande och att det är ännu en av de där branscherna där det finns mer villiga arbetstagare än arbetsplatser. Fast i de där perioderna när jag blir helt absorberad av att planera, fota och redigera bilder önskar jag att jag fick hålla på med det lite mera på heltid.

    Alternativt: Leva betydligt mera självförsörjande. Ha får och odla grönsaker, leva i takt med årstiderna och lämna stadstillvaron.

    SvaraRadera