torsdag 20 oktober 2011

Telefonbarnet

En del av er har kanske hört mig, då jag pratar om den lille, referera till den lille som "telefonbarnet". Alla gånger graviditeter, förlossningar och bevärliga barn diskuteras, brukar jag försöka belysa fenomenet "telefonbarn och dess fördelar".

Nyfiken?

Fördelar med telefonbarn:

- man kan, om man vill, dricka bubbel och äta riktigt gammal ost och riktigt rå fisk också nio månader före barnets ankomst.

- att jämföra; klämma ut en vattenmelon med taggar ur mufflan under en process som räcker 28 timmar eller lyfta luren för att svara i telefon?

- mufflan är intakt också efter telefonsamtalet (om man inte råkar snubbla av iver då man svarar, förstås)

- då telefonbarnet är vackert, snällt och intelligent kan man skryta över barnet så mycket att man nästan spricker. Man kan ju alltid, om man är på det anspråkslösa humöret, säga att man inte ens gjort barnet själv.

- då telefonbarnet är gnälligt, snorigt, dumt eller drabbas av värsta trotspsykosen (ja, det kan ju ingå sådana dagar också, har jag förstått?), kan man alltid humma lite och säga, sådär ut i luften, att det inte beror på generna i alla fall.

Behöver ni mer?

3 kommentarer:

  1. - man behöver inte arbeta bort post-graviditets kilon (men detta gäller kanske inte riktigt eftersom det ofta händer att man trots allt behöver arbeta bort "hemmaförälder" kilon?).

    Hälsar en med erfarenhet.

    P.s. Läste en gammal amerikansk artikel om den ekologiska aspekten i adoptioner (=telefonbarn). Så om man riktigt söker med ljus och lykta efter fördelar med telefonbarn kan kanske den ekologiska aspekten läggas till. (OBS! Nu är jag inte seriös, jag hoppas innerligt att det inte finns någon som väljer att bli förälder genom telefonen pga denna orsaker.)

    SvaraRadera
  2. Haha, det var dagens skratt. Ljuvliga du!

    SvaraRadera
  3. JoKo - ja, kilona! Dem glömde jag! Främst för att jag gick upp riktigt rejält under våra behandlingar, så jag fick faktiskt tampas med en del vikt som gick att koppla till vår väntan på den lille.

    Sen håller jag med om den ekologiska aspekten på telefonbarnet! Tala om att recycla!

    Sonja! Finis! Tack!

    SvaraRadera