torsdag 27 oktober 2011

Tig, kvinna

Ika kommenterar mitt inlägg om Mauri här under. Hur det, då medelålders män betett sig plumpigt, ofta mynnar ut i en diskussion om att vi kvinnor är så överdrivet känsliga, att vi inte har någon humor, att vi inte skall ta saker så allvarligt och att all den välmenta uppmärksamhet vi får, den skall vi - tammetusan - vara tacksamma över.

Fallet med Mauri lille, i det fallet säger kvinnan som utsattes att hon inte blev sårad, men att hon har all förståelse för att någon annan kunde ta illa upp. Och det här är ett typexempel på fall i vilka männen - och en del kvinnor - tycker att det täcka könet inte behöver vara så stingsligt.

Jag vet inte hur jag skall beskriva mig själv - jag är den som tycker att Titgate, sättet mannen betedde sig på är förkastligt. Samtidigt som jag är till och med rå i min humor privat. Jag gör mitt bästa för att hålla dessa sidor på rätt lag i mina olika umgängen. Och det är ju en balansgång, även om jag försöker vara så korrekt som möjligt i de flesta sammanhang, så kan det ju hända att jag beter mig väldigt inkorrekt i någon annans öga.

Men, det här med att kvinnan skall stå ut med den välmenta beundran som mannen serverar oss, ofta med en uppbackning av andra män. Nej, säger jag. Nej, tack.

Jag är inte i en situation att jag, mer eller mindre desperat, behöver bli bekräftad av en man (eller kvinna, för den delen) i en illasittande, glansig kostym.

Memory lane, ett minne ur det förflutna. I tiderna då jag blivit utnämnd till producent eller något annat fint (ironi, högt ärade läsare) här på YLE, fick jag en kommentar av en på den tiden framgångsrik (lite ironi här också) manlig programledare. Han undrade vem av mina förmän jag legat med för att få jobbet.

Jag stötte (nej, verkligen inte stöta på som i den rikssvenska meningen) på den samme mannen i hissen här om dagen. Jag kunde inte låta bli att titta på honom, nuförtiden ser han ut att vara rätt trött, anonym och rätt missnöjd. Skulle jag ha låtit mitt ogina jag skina, skulle jag ha frågat honom det som for genom mitt huvud.

Vem lät han bli att ligga med för att det skulle gå så risigt?

3 kommentarer:

  1. Tyvärr är det vanligt att platta till andra mänskor med "humor".

    Bloggade om det här:
    http://fagerdam.ratata.fi/post/312339/

    SvaraRadera
  2. Fager Dam - det ser ju ut som de flesta tabbar idag, i synnerhet i politiken, bortförklaras just med att det var "humor".

    Sara. Ja, säg inte annat.

    SvaraRadera