torsdag 6 oktober 2011

Att rippa RIP

Nyheten om Steve Jobs frånfälle pep till i min mobil under morgonnatten.

Läste min FB-feed under bussresan till jobbet och förundras än en gång över alla de kondoleanser mina FB-vänner lägger upp. En del nöjer sig med ett RIP Steve Jobs, andra skriver långa och faktiskt direkta hälsningar till den avlidne.

Det här frapperar mig, var gång en känd människa går ur tiden. Att mina vänner och polare, som i det här fallet knappast var bekanta med äppelmannen, har ett behov av att offentligt skriva av sig. Är det sorg? Är det ett behov av att visa att man vet att mannen i fråga dött?

Steve Jobs var en stor man, en visionär som tydligt lämnat sina spår och han hade säkert haft mycket kvar att ge och göra. Men, som relativt icke-intresserad av teknik, så är jag inte den som idag smeker mina i-apparater mer kärleksfullt. Jojo, det var ett konstaterande i en av uppdateringarna.

Frid över alla själar.

7 kommentarer:

  1. Jag vet och jag håller med. Jag blir provocerad av det. Ingen reagerar över att folk dödas av milis i Kongo och ingen "ripar" alla människor som dött i Kambodjas översvämningar. Vi fokuserar på en av världens rikaste män, men inte över alla de orättvisor som förekommer.

    SvaraRadera
  2. Jag har också blivit nervös över detta RIP. Är ju vad jag förstått originalt menat för de döda amerikanska soldater som dött i strid...? så har så svårt med alla RIP hit och dit. Är ju alltid synd då någon "ung" dör och i sjukdom men å andra sidan är ju döden det enda säkra som vi vet när vi föds... Sorry, e på det här humöret idag.../Carola

    SvaraRadera
  3. Å vem sjutton är Steve Jobs? Eller var?

    Skämt å sido, min svåger var snäll och berättade det redan så jag vet nu.

    Men det är ju just det, alla sörjer, som då Diana dog. Visst det är tragiskt med såväl olyckor som att cansersjuka dör, men det berör inte på långt när så mycket som sms:et jag fick om att min väns son akut ska opereras för hjärntumör.

    SvaraRadera
  4. Jo, visst är det skumt. Eller så är jag bara en kall och oengagerad mänska.

    SvaraRadera
  5. Ja jag SAKNAR nu inte precis kändisar för det mesta. Jag fick också förklarat för mig igår vem hela typen var. ;)
    Men saknar, det gör jag. Min kompis som dog inatt. I cancer.

    SvaraRadera
  6. På något sätt ser det ut som och känns som om det är lättare för många av oss att "sörja" personer vi inte känner. Döden i våra egna liv är alldeles för svart och den gör så ont att det är bättre att öppet sörja någon som finns långt borta. Jag slås bara av att det är så många som förlorat någon närstående, som säger att det tyngsta är att bekanta inte vågar säga något?

    Sonja - jag hoppas, hoppas så, att det skall gå väl för barnet!

    Melli - jag beklagar förlusten, det gör säkert otroligt ont just nu.

    SvaraRadera
  7. Jep, jag reagerade på samma sak. Och spec. grymt känns det ju när det känns som om folk inte sörjer själva Jobs som person utan mer Apples framtid..

    SvaraRadera