onsdag 19 oktober 2011

Den sura uppstötningen

Det blev alltså på det sättet igår att jag fick svara på några frågor Papper ställde mig igår. Jag svarade på frågorna i egenskap av före detta jurymedlem, i fråga om Bloggpriset 2010.

Och det var under frågestunden som det slog mig, vilket elände som också föregick det som skulle komma att bli årets festlighet.

Peppe skriver också om det idag, vilket trevligt jobb det kan vara att sitta i en jury i Svenskfinland. Hur ogina och fula vi människor helt plötsligt kan bli.

För så blev det - också - i fjol. Det jag trodde skulle vara ett tungt, men roligt jobb, fick helt knasiga inslag. Vi fyra som satt i juryn fick höra att vi var imbecilla, dumma, partiska och jäv(l)iga. Att vi var fullständigt fel personer att sålla i de förslag som lämnats in på de bästa bloggarna.

Det roliga var ju att det var förbryllande få kommentarer som delgavs åtminstone mig direkt. De argaste och mest "kritiska" debatter fördes i bloggar här och där. Jag försökte, tafatt, lägga in ett ord någonstans och till min stora glädje togs mina inlägg bort eller så förklarades diskussioner avslutade om jag deltog. Nåväl, riktigt knasigt blev det ju på själva festen (som var underbar! Alla nominerade och vinnare var både värdiga och fantastiska!) då en del av dessa kritiska personer betedde sig som om det regnat i ett par veckor. De var så där mol tysta om just den här saken, allt annat var glassigt som Mange Schmidt skulle säga.

I riktigt arga stunder (eller irriterade, som Linn skulle säga?) har jag föreslagit att alla dehär kritikerna skulle ha fått ställa upp som jury i år. Så blev det inte, nu bara så att det skall vara klart för alla att jag inget med juryn eller priset har att göra i år! Men, för att alla de som skrek mest skulle ha en möjlighet att se hur lätt det är att ordna ett kalas i Svenskfinland. Hur lätt det är att ha en rumpa vänd åt alla håll samtidigt, då man försöker bidra till att alla skall ha en möjlighet att ens ha lite roligt. Hur svårt det är att faktiskt inte känna en enda person i hela Svenskfinland, bara för att man inte skall kunna anses jävig, partisk eller imbecill - då det skall delas ut pris.

Äh. Som sagt, det här dök upp i och med en intervju igår. Strunt i det, det blir en strålande rolig fest och en massa fina bloggar kommer att lyftas upp och en massa andra bloggar kommer att ligga där de låg, men det är otroligt fint att arrangörerna drar ihop en gala 2.0! Fest!

3 kommentarer:

  1. Amen. Fest! Jag har i alla fall redan en biljett, tjohoo!

    SvaraRadera
  2. Kommentatorn!

    Bitte - vi ses på festen, det blir hur roligt som helst!

    SvaraRadera