torsdag 13 oktober 2011

Nu är det förkylt

Såhär i förkylningstider, en anekdot.

För några år sedan hade jag en verkligt besvärlig förkylning, det var hosta, snor och ont i halsen och jag vet inte vad.

Som den mommo jag var redan då, beslöt jag mig för den väl beprövade husmorsmetoden "ånga upp dina rör", ni vet koka upp en kastrull vatten, lägg huvudet i (nå nej, inte i, ovanför!) kastrullen, en handduk på härligheten och vips! Vips är du renrensad som bilen på väg ut från servicen.

Tänkt och gjort, fram med kastrullen och handduken och det som kom att vara den fatala kryddan. Jag "råkade" ha en burk med liniment avsett för vältränade kapplöpningshästar i mitt hem och i och med att hästlinimenten ofta har en ganska "fräsch" doft, tyckte jag att det kunde vara en god idé att ha i en droppe eller två.

Make that två matskedar ungefär.

Det doftade salighet (jag kände doften, redan det visade att jag var på väg åt rätt håll!) och jag trädde in under handduken och dök in i ångorna. Och med den mest tilltäppta näsa du kan tänka dig försökte jag inhalera det djupaste jag kunde.

Och jag inhalerade.

Sekunden efter sprutar det snor ur alla kroppsöppningar i de övre regionerna du kan tänka dig. Så, det fungerade. Att ögonen stod i brand, vi pratar öppna lågor här, det var en annan, blind, femma.

Om jag rekommenderar?

Nej, inte egentligen. Eller jo, men blunda för guds skull.

3 kommentarer:

  1. Jag svor häromdagen över att jag råkat peta mig i ögonen efter att ha hackat piri-piri (och jag hade inte kommit ihåg/hunnit tvätta händerna). Min vän kommenterade lakoniskt att hon brukar göra samma misstag efter att ha smort in sig (ja, hon är också hästmänniska) med liniment. Alltså brukar = fler än en gång ... Så ni är i alla fall två då!

    SvaraRadera
  2. Ända sedan jag hörde den här anekdoten för första gången (det var strax efter att du hade fått synen tillbaka, typ) har jag känt en oemotståndlig lust att prova metoden varje gång jag varit förkyld. Lyckligtvis har mina föresatser alltid strandat på att jag inte har en aning om var jag skulle få tag på hästliniment. Vackert så.

    SvaraRadera
  3. Karolina - det är alltid en tröst att man inte är ensam!

    Markus! Ja! Du skall absolut testa (men, kom ihåg att blunda!), jag kan fixa linimentet!

    SvaraRadera