tisdag 25 oktober 2011

Feedback

Jag får ibland kommentarer om hur jag skriver. Jag blir så glad då någon av er skriver att jag fått er att skratta. Eller gråta också för den delen.

Det är fint med feedback, tack för den!

Får du mycket feedback på din blogg, på ditt sätt att skriva?

En annan fråga, en sak jag funderat på en liten stund här. Nu råkar det sig så att jag känner en och annan typ som fått en eller flere böcker publicerade, och jag har läst en del av dehär böckerna. Och jag tassar lite omkring här nu, och ställer en direkt fråga; vill en författare ha feedback på boken av vanliga, dödliga läsare som jag?

Är det okej att, under ett möte på stan, börja rada upp vad man tycker om boken?

Det här med tassandet, jag kan ju bara ana mig till hur mycket det ligger i en bok, inte bara jobbet, känslorna dessutom. Så, min tröskel för att feedbacka en book är hög. Det känns inte okej att bara kort konstatera att den var bra, eller okej och så var det med den saken. Det känns som om man borde kunna prestera lite mer då man står öga mot öga med författaren.

Jag bara, hur skall man göööra?

Ja, ut med det nu bara!

9 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag får inte så hemskt mycket feedback rakt på bloggen. Men jag får desto mer via fb, sms och e-post. Har också blivit stannad på stan och fått kommentarer om att någon tyckt om att läsa bloggen.

    I mitt fall tror jag inte det handlar så mycket om hur "bra" jag skriver, utan mest om ämnet. Det finns de som tycker det är bra att temat lyfts upp.

    Och självklart är det kul att få feedback! Det peppar till att fortsätta.

    Och nu feedback till din: jag har tyvärr hemskt lite tid att regelbundet följa med bloggar. Men din kollar jag och tycker om den! Bra skrivet, temat varierar och det är en blandning på "djupa" och kul inlägg. Fortsätt du!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar ge feedback på bloggar som berör, gäller bl.a din och din Anne, som kommenterat här ovan :)
    Får själv inte så jättemycket feedback via bloggen men in real life säger iaf bekanta att de tycker om den. Och mammas kaverin.. Sånt värmer <3

    SvaraRadera
  3. Det är bara fortsätta och skriva. Jag tycker om att läsa andras tankar och åtminstone för mig räcker det att det är någon som tycker om det var jag skriver. Och om du träffar en författare på stan varför inte ge feedback? Annars vet man ju inte om man har berört någon eller inte. Det är inte roligt att leve i ovisshet ;)

    SvaraRadera
  4. Det här kan verka lite självklart men varför ger man ut en bok/text till allmänheten om man inte vill ha feedback...?
    I mitt eget yrke är feedback något rätt sällsynt. Men varje gång man råkar ut för (direkt) feedback är det en underbar upplevelse även om det gäller positiv eller negativ feedback.

    SvaraRadera
  5. Jag får ibland ganska bra feedback på bloggen, men då jag länkar mina inlägg på Facebook kommer det kommentarer där också.
    Överlag tycker jag att vi i Finland inte är så bra på att kommentera texter (såväl bloggar, nyhetstexter m.m.) - man är aktivare där i Sverige. Då jag hade blogg på aftonbladet.se fick jag många nya bloggosfärvänner som jag har kvar än.

    Det där med att ge feedback för böcker, ja.
    Är kanske lite jäv eftersom jag skrivit två själv. Men jag vill gärna höra vad folk tycker om det jag skrivit. Många skickar respons som jag fått publicera på min andra webbsida (www.debutsky.fi), och sådan är ju värdefull även med tanke på nya läsare.

    Nu ska jag börja läsa vad annat du skrivit i din blogg :-)

    SvaraRadera
  6. Anne - tufft att bli stannad på stan, då vet du att du verkligen når fram! Det är ett otroligt viktigt ämne du skriver om, i det större hela handlar det ju inte "bara" om ett eller fler handikapp, utan över huvudtaget om hur man behandlar medmänniskor. Som jag sagt i din blogg, den engagerar!

    Nadja - jo, du är en av dem som feedbackar! Tack för det! Det är roligt, både i textform och i det riktiga livet!

    Teresa - du har mer än rätt, det är inte roligt att leva i ovisshet. Och jag brukar feedbacka, på jobbet till exempel, men på något sätt känns tröskeln högre för att ge feedabck på en hel bok. Kanske man, det vill säga jag, borde utgå från en möjlig diskussion om boken i stället?

    På tal om det, jag hade ingen aning om vad du och ni varit med om, och att du skrivit en bok om det. Jösses. Jag skall söka upp boken, läsa, trots att det måste vara en ohygglig bok.

    Remo - ja, man vill ju ha feedback. Det vill ju jag också. Men, på något sätt känns det som om jag borde ha en genomtänkt åsikt för att framföra den för en författare? Jag tror att det hänger ihop med att min respekt för just skrivandet är så stort.

    SvaraRadera
  7. Ja, läs gärnä boken och berätta sedan om du tyckte att den var ohygglig eller/och kanske någonting annat ;-)

    SvaraRadera
  8. Jag får väldigt sällan feedback på bloggen, men när jag väl får det är det positivt och då blir jag sååå glad. I must be doing a good job for someone.

    På tal om att skriva böcker, fick jag precis UTAN på posten och måste direkt läsa din och Sannas text. Verkligen strongt av er!
    Skrev lite om det här: http://catten.ratata.fi/post/314140/

    SvaraRadera
  9. Teresa - jag lovar, jag skall läsa den. Jag tror att den är så mycket mer än ohygglig!

    Catten - tack för din feedback på Utan, det känns fint att vara en av de texter som blir läst först av alla! Din blogg, den får jag återkomma, jag ser att du skriver om mångt som ligger nära mitt hjärta!

    SvaraRadera