onsdag 12 januari 2011

Tack!

Vet ni vad, jag trodde att jag inte kunde bli gladare än jag var då kuvertet anlände med posten igår. Men, det kunde jag visst det! Att läsa alla era kommentarer gör mig alldeles varm just intill hjärtat!

Tack för att ni lever och firar det här med oss!

Åtminstone Anna La hade en följdfråga på den här glada incidenten;

Om du inte vill svara på mina frågor skall du inte det. Jag är bara nyfiken när jag undrar vad ni får för familjeförmåner fr.o.m. nu. Barnbidrag får ni ju säkert, men hur är det med föräldraledighet? Det har man ju rätt till då man adopterar eller är ni ett undantag?

Nej, nu är vi inte ett undantag längre. Från och med den dagen Shorty blev vår, så har jag varit föräldraledig, helt enligt samma principer som gäller då man får biologiskt barn. Mammaledigheten, den skippas i vårt fall. Det som också gör att det här är en finfin nyhet, är den att min man nu har en möjlighet att vara hemma (han är berättigad till pappapengen (aka. 18 dagars ledighet) och planen är förstås också att en del av föräldraledigheten tas om hand av honom.

Barnbidraget fick vi redan under fosterföräldraskapet, det är upp till den delegerande kommunen att ge det direkt åt fosterföräldrarna eller behålla det för omkostnader.

Jag tänkte återkomma till skillnaderna mellan nu och då i ett senare inlägg. Det är inte bara skillnader i praktik och juridik, det är också på det känslomässiga planet det rör på sig.

Än en gång, stort tack säger hela familjen Röman (ja, den lille heter också så nu!)!

4 kommentarer:

  1. Stort grattis!!! Missade att säga det i förra inlägget. Så härligt att ni har varann på riktigt nu.

    SvaraRadera
  2. Grattis även från mig, vilken obeskrivlig lycka det måste vara! Blir riktigt tårögd här juh.

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar. Vad bra att ni nu får föräldraledighet och inte mer behöver vara beroende av förstående arbetsgivare! Ska bli intressant att få läsa ditt kommande inlägg om skillnader.

    SvaraRadera
  4. Ännu ett grattis till hela familjen Röman!!! :)

    SvaraRadera