lördag 15 januari 2011

Rajraj

Tro det eller ej, jag var faktiskt ute på rajraj igår. Riktigt inne i storstan.

Alla nickar och hummar.

Vi som träffades delar ett gemensamt förflutet i ett tv-program som sändes dagligen för sisådär tusen år sedan, vi talar om en tid då de flesta bara såg svartvit tv. Vi gjorde en memory lane, vi besökte bland annat en bar som nuförtiden huserar där tv-programmet tidigare gjordes. Där satt jag och smuttade på rödvin på det ställe där mitt arbetsbord tidigare stod.

Det var otroligt roligt. Det är skönt med vänner som man inte behöver (ja, ni vet vad jag menar) ha kontakt med dagligen, eller ens varje år, och sen då man träffas, några äktenskap och barn senare, plockar man bara upp tråden igen.

Träffen resulterade också i fastslagning av följande fest - och äntligen får jag ordna den fest jag planerat så länge! Brudklänningsfesten!

Nu är ni alla dödsintresserade och därför skall jag förklara:

Brudklänningen använder man ju bara en gång (ja, om man inte är av den typen att man ändrar sig många gånger) och det är ju lite tråkigt. Så, en dag för länge sedan bestämde jag mig för att ordna en fest dit alla som fortfarande har sin brudklänning kvar och ryms in i den, får komma. Är man inte gift eller inte har en klänning och ändå vill komma, så är det bara att hyra en.

Så, i sommar får området jag bor på äntligen komma till sin rätt - det måste väl se mer eller mindre sjukt ut då brudarna svassar omkring i sina bakelser här ute på gården.

Vill du komma med så anmäler du dig hos mig.

14 kommentarer:

  1. Jyrki! Det programmet (och dig som en av programledarna) glömmer jag inte. På den tiden fanns det ju inte sådant på TV så det var stort. Tittade alltid på det efter att jag kom hem från skolan (högstadiet). Blir helt nostalgisk då jag tänker på det.

    SvaraRadera
  2. Brudklänningfesten låter ju helt fantastisk! Jag har en brudklänning jag aldrig använt som jag så inte kan släppa! har många gånger tänkt sälja den, men kvar i skåpet hänger den fortfarande.
    Jag gjorde alltså sakerna i lite fel ordning, dvs förlovning>köpte klänning>blev gravid>köpte ny klänning>gifte mig>födde barn.

    Helt sjuk idé. det kommer att se helt absurt ut :) jag diggar!

    SvaraRadera
  3. Jyrki var ju bara bäst! Jag var studerande då det började sändas, det var perfekt eftermiddagsunderhållning efter föreläsningar (eller istället för tentläsning). Jag hade faktiskt glömt att du var med där...

    Vi diskuterade Jyrki här hemma för inte så länge sen och var lite ledsna över att det inte finns något liknande i finsk TV nu. Det måste ju vara svårare för mindre etablerade artister att komma ut och synas då det inte finns den typen musikprogram. Visst snurrar det videon på Voice, men det är inte riktigt samma sak.

    SvaraRadera
  4. Jag tittade på Jyrki på nätterna! Oj oj, det var tider det.

    Men hördu brudklänningsfest vill jag också vara med på! Fast jag skulle nog säkert skämmas lite, min klänning var helt sjukt plain och billig. När man är ensam i brudutstyrsel är det ju ingen som jämför, men på en fest med ENBART brudklänningar skulle jag antagligen på komplex.

    SvaraRadera
  5. Strålande idé! Jag gifte mig på magistraten i ett svart, tajt skal, så jag har aldrig haft på mig en sån där riktig marängtårta till klänning. Blir rent ut sagt sugen på att anmäla mig och få tillfälle att leva ut den annars mycket slumrande prinsessan i mig!

    SvaraRadera
  6. Jyrki- det var så sjukt bra! Jag drömde om att få vara med i studiopubliken nån gång. Och vilken fest, roligt redan nu.

    SvaraRadera
  7. Brudklänningsfest är en utmärkt idé, vi snackade faktiskt om det på ett bröllop förra helgen. Sen när flera i vårt gäng har en egen eller har burit en bröllopsfedeoutfit så ska vi göra det till en årlig tradition att ha bröllopsklänningsfest! Ja, o Jyrki. O du. Nu när det sades så faller alla bitar på plats. Kommer ihåg pizzabagaren, speakers corner eller vad det hette o sen nångång när the Rasmus var där på intervju o vi hängde utanför. Jag fick en autograf på magen ( för hade inget papper till hands) o var överlycklig.

    SvaraRadera
  8. vilken fantastisk idé! får man kanske låna den?

    SvaraRadera
  9. Fua - jag tror du är praktexemplet på person som verkligen borde komma med på den här festen! Du är hjärtligt välkommen!

    SivÖ - roligt att du kommer ihåg programmet! Jag håller med dig, det finns nog fortfarande en beställning på ett program som Jyrki. Det jag är mest stolt över gällande programmet, det var att det faktiskt gjorde mycket för den finska musikmarknaden.

    Malin - så man kan säga att vi har tillbringat nätterna tillsammans? Och hördu, jag är alldeles säker på att din klänning är hur vacker som helst - kom med bara! Det är ju en brudklänning, sådeså.

    Mia - ja! Det är bara så att du går till en av bakelsebutikerna och väljer den du vill ha, det här är en fest då inget kan vara för mycket! Välkommen!

    Henna - vilken fin dröm, du hann aldrig med det, att sitta med i publiken?

    Alexandra - ja, visst är det ett fint festtema? Tokigt att ingen fixat en sådan fest ännu - eller, vad vet jag egentligen? Jyrki - du kommer ju ihåg hur mycket som helst! Kul att du varit på plats också, och nimmare och allt!

    Sara - absolut! Om du lovar skicka foton på hur det såg ut under er version?!?

    SvaraRadera
  10. Jag är naturligtvis med! Fast min brudklänning var mer som en vanlig vit gåutklänning.

    SvaraRadera
  11. Peppe - du är varmt välkommen! Och inga "fast" här, du har gift dig i klänningen, alltså är det en brudklänning! Fest!

    SvaraRadera
  12. Herregud en sådan bra idé med brudklänningsfest!!! Jag har ännu inte fått sålt min vidare (nå har inte försökt sälja så aktivt heller) och där hänger den bara i sovrummet och tar en massa utrymme.

    SvaraRadera
  13. Muffs - så, du kommer på fest i sommar!

    SvaraRadera