onsdag 26 januari 2011

Fortsatta funderingar kring näthatet

Jag fortsatte fundera över näthatet, det genom att dissekera mitt eget agerande.

Nu är jag inte den som hatar på nätet (inte annars heller), ej heller är jag utsatt för hat för tillfället, så jag funderar vidare på det som också diskuteras just nu. Trollen, bland annat korrespondenterna har skrivit om dem här och här.

Och jag bara fattar inte, hur kan man sonikt välja en människa man inte känner, gå in för att skita ner på allt den gör? Än värre är det om det är en människa man faktiskt känner och ändå väljer att gå in och skita ner på allt den gör på en blogg, helst anonymt då också.

Det är klart att jag läst och läser bloggar eller blogginlägg som jag inte förstår eller håller med i skriverierna, men, vad skall jag där med min egen frustration och göra?

Det finns exempel på det här ur mitt eget liv, under tiden som barnlös (och den var lång) läste jag också en del mammabloggar, och jag kunde bli rätt upprörd över mammor som skrev hur hemska deras barn var och hur jobbigt det var med barn och vad det nu var som gjorde mig sne. Men, inte gick jag väl och lade ut texten om hur upprörd jag var i deras bloggar? Skribenterna hade sin frustration och jag hade min frustration - och var och en lägger ut texten, känslorna eller vad det nu kan vara där det hör hemma. Så försöker jag leva, enligt den enkla tesen "var och en med sitt" och så delar vi det vi kan ha gemensamt.

Och så kan vi fortfarande vara av olika åsikt, men, intelligenta människor kan uttrycka också avvikande åsikt på ett hyggligt sätt.

3 kommentarer:

  1. Jag har inte heller någon som helst förståelse för de som skriver elaka kommentarer till folk på nätet eller någon annanstans för den delen. Varför kan man bara inte låta bli att läsa om man irriterar sig så på någon?

    Usch, man blir så ledsen. Hemskt det där du var med om också då du jobbade, så fasansfullt skrämmande! Och klart man blir både rädd och ledsen även om man vet att problemen egentligen finns hos den som är elak.

    Mina kompisar och jag broderade en tavla till en vän då hon gifte sig, med snirkliga bokstäver stod det "Ta ingen skit", det får man försöka tänka på då någon vill en illa.

    Ha det bra i fina vintervädret!

    SvaraRadera
  2. Utmärkt skrivet! Tänk att det finns så mycket ilska ute baldn folk att somliga inte drar sig för att skriva elaka kommentarer hos andra.

    SvaraRadera
  3. Du är så otroligt klok och obitter och fantastisk, vet du det?

    SvaraRadera