lördag 8 januari 2011

Hur är det möjligt?

Jag blir alltid lite ställd då jag ställs inför människor som helt frankt konstaterar att de inte kan koka eller på annat sätt tillreda mat. Hur är det möjligt att man blir fullvuxen utan att lära sig den konsten?

Sen måste jag erkänna att jag över huvudtaget inte känner igen mig i personer som tycker att det är tråkigt att göra mat, eller personer som tycker att det är tråkigt att mathandla.

Alla ni som är bra på att sjunga, handarbeta, skida och räkna - ni kan gärna ställa er i kö och meddela att ni inte förstår er på människor som undertecknad.

3 kommentarer:

  1. Jag tar en kölapp här... Jag tycker inte om att göra mat. Baka är ok, men inte att koka. Att man dessutom måste äta flera gånger i dygnet känns helt onödigt. Man kunde ju handarbeta, fotografera, scrappa eller göra något annat kul istället :) Skönt att vi alla är olika, visst!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  2. EVV - ja, jag visste att jag skulle bli fast! Av någon som kan handarbeta och göra allt möjligt annat med händerna! Vi kan göra så att jag kommer hem till dig och kokar (och ser till att du äter), så får du komma hem till mig och göra något annat i stället!

    SvaraRadera
  3. Jag hör till de där som inte riktigt förstår mig på folk som inte kan sjunga. Men det är en helt annan sak än att jag inte förstår mig på folk som inte kan laga mat. Där blir man ju lite fascinerad av hur man kan bli vuxen och överleva utan att ha lite basic kunskaper i hur man lagar mat.
    Jag fattar ju att man kan överleva utan att sjunga (ok, att andra kan det även om jag själv tycker att det är en omistlig del av mitt varande), men det är mera det att jag blir fascinerad över att alla inte kan. i vissa fall finns det ju folk som bara inte vill, eller folk som är felaktigt övertygade om att de inte kan, eller som använder fel teknik (spänner sig så mycket att det blir fel, t.ex.), men sedan har jag ju med tiden förstått att det där med att sjunga faller sig lättare för vissa. Ändå, jag blir sådär fascinerad att jag nästan vill lägga huvudet på sned. Hur kan man höra en melodi två gånger utan att sedan kunna upprepa den själv? Lite sådär som vissa måste bli när jag måste skriva om sport och det slutar i stressade tårar för att jag inget begriper, eller när jag uppvisar min oförmåga att hantera mer avancerad matematik än de fyra räknesätten medelst huvudräkning.

    SvaraRadera