måndag 23 maj 2011

Röran, såsen, soppan

Jag testade ett nytt påhitt i matväg igår. Favoriten aubergine är inblandad, jag har någon form av hang-up på stackaren.

Följande kan göras till antingen en röra, en sås eller en soppa.

2 st auberginer
2 st paprikor
Färsk tomat
Passerad tomat
Basilika
Oregano
Vitlök
Salt
Peppar

Skär några jack i auberginerna och skär paprikan i stora bitar. Lägg dem i ugn (225 grader) och låt dem bli mjuka.

Gröp ur auberginerna, jag använde inte skalen i den här versionen. Mixa aubergine, paprika och färsk tomat (om du gör en röra skall du inte ha i för många tomater).

Häll över sörjan i kastrull och häll i valfri mängd passerad tomat - lite beroende på om du vill äta sås eller soppa.

Värm upp, riv ner färska örter och pressa i vitlöken. Salta och peppra as you like.

Är man riktigt pilsk eller firar veckoslut så kan jag ana mig till att en sås eller soppversion av det här inte mår illa av en deciliter grädde, eller två.

Ätbart. Så det förslår.

Kan inte låta bli att lägga in ett Marthatips (jag vet inte om jag är kvalificerad att ge Marthatips?) samtidigt; det lönar sig att grilla hur mycket grönsaker som helst då man en gång är i farten. Sen lägger man bara i de färdiga grönsakerna i valbara rätter man stöter på under de kommande dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar