tisdag 3 maj 2011

Dustbin update

Det märks att jag är veckovill. Men, jag har för mig att alla överlever trots att jag släpar fram min vanliga skampåle först idag.

Det har varit en bra matvecka, om man med bra är ute efter att slänga så lite mat som möjligt.

Det som åkte i bioavfallet var en halvannan burk ärter. Jag använde lite av dem i någon maträtt som gjordes för den lille, och hittade inte på någon vettig lösning för de överblivna ärterna. Note to self - köp djupfrysta ärter.

Jag kan faktiskt inte erinra mig att jag skulle ha slängt något annat. Det är nästan så jag får lust att rita ett diplom.

4 kommentarer:

  1. Kanske man borde börja lägga in all överbliven mat i ättika? Jag är lite inne på den linjen, inlagda saker är ju sjukt goda och håller länge.
    (Makaronilåda i ättika, broccoli i ättika, kokt potatismos i ättika ... Hm.)

    SvaraRadera
  2. (Alltså: kokt potatis i ättika skulle det stå.)

    SvaraRadera
  3. jag kastade lite kruksallad, som i ärlighetens namn var lite ledsen redan vid köp (jag ville nödvändigt ha den ekologiska, men borde ha ätit upp den omedelbart och inte snuttvis). Annars har jag inte kastat något alls - det är effektivt att flytta och leva lite provisoriskt. Samlar lite pluspoäng genom att äta upp en del av värdfamiljens rester istället - jag bor alltså i deras extrabostad, och de har lämnat en del rester i kylskåpet.

    SvaraRadera
  4. Jag har kastat massor, för jag städade kylskåpet efter påskens matinvasion. Inte så mycket "riktig" mat, bara några inlagda kronärtskockor som erhållit ny intressant växtlighet. Men där for flera flaskor salladssås, grillsåser och sånt. Sånt som senast använts förra sommaren och nu luktade ganska misstänkt. Men den här veckan lever vi på rester - idag åt vi quesadillas på överblivna tortillas, lite halvhängiga grönsaker och en ostkant. Jättegott!

    SvaraRadera