måndag 22 augusti 2011

Saker du åt

Över lunch med förträffliga människor kom vi att diskutera mat vi fick äta som små.

Klassikerna hemma hos oss var;

Nötkött. Alltså "spam". Jag har ett minne av att "köttet" mosades till lite grann och så gjorde mor någon form av genomskinlig sås. Omnom. No.

Sej. Den djupfrysta "fisken" tinades något, skars i skivor och vändes i mjöl. Några varv i stekpannan och - tadaaa - maten var färdig. Omnom? Nej.

Murusås. Mors köttfärssås. En klassiker som på riktigt smakade himmelskt. Det är lustigt att lite malet kött, någon tärning köttbuljon, Aromat och kryddpeppar kunde smaka så gott. Omnom. Yes.

2 kommentarer:

  1. Sku man fråga mitt vuxna och nästan vuxna barn om god mat som mamma gör så är det nog åxå mårasås :)
    Vad är det med mammor och den?

    SvaraRadera
  2. RockMom - jag igen undrar vilken rätt jag åstadkommer som kommer att bli den legendariska "min mammas det-och-det är absolut det bästa".

    SvaraRadera