tisdag 19 oktober 2010

Kyrkan och jag

De flesta har väl hört talas om homokvällen (hyggligt namn!) som YLE ordnade och visade för en vecka sedan? Jag såg inte debatten, har förstått att det också var bäst för blodtrycket att låta bli att titta. Jag vill bara kort konstatera, då det är så ofta "folk" säger att YLE är dem totalt egalt, att YLE nu tycks spela en liten roll i alla fall, är det nu 25.000 personer som skrivit sig ur kyrkan på en vecka? Då tycker jag att man kan tala om ett spela roll.

Jag själv tillhör fortfarande den ev.lutherska kyrkan. Först för att mina föräldrar lät mig döpas, sen för att jag var för liten för att fatta eget beslut, sen för att jag ville gifta mig i kyrkan och där är jag fortfarande, trots att jag blev kyrkligt vigd för mer än sju år sedan.

Det är nästan så att det är pinsamt att erkänna att man hör till kyrkan nuförtiden?

I alla fall, jag har, otaliga gånger, funderat på att skriva ut mig. Dels för att jag inte kan påstå att jag skulle kristet tro, dels för att jag tycker att kyrkan är en oerhört konservativ institution som inte lever som den (enligt det jag uppfattar som kristet, men jag har dålig koll) lär. Svårast har jag med hur kyrkan behandlar kvinnan och icke-heteronormativa normer.

Men, hittills har jag hållit mig kvar. Främst för att jag anser mig ha större rätt att ha åsikter om kyrkan (som är en del av staten, en stat jag också bor i) om jag är betalande medlem. Dels för att det blir tokigt om bara de stoppkonservativa kuckona blir kvar (inte för att jag tror jag är smartare än vad de är, men ni förstår vad jag menar).

Nu, under de senaste dagarnas aktiva marknadsföring av eroakirkosta.fi så har jag varit på vippen att gå in där flere gånger. Men, det som håller mig tillbaka just nu är min envisa vilja att inte vilja göra "som alla andra gör" (jag lät bli att läsa Stieg Larssons böcker i flera år, bara för att alla andra läste dem...), och det faktum att jag inte kan skriva ut mig ur kyrkan blott på grund av en tv-debatt som jag inte ens sett.

Men, det är på kommande. Om inte annat så bara för att Päivi Räsänen är en av de mest skrämmande kvinnorna jag skådat.

4 kommentarer:

  1. Amen! Jag lägger också upp små delmål åt mig själv, som att :"om xxx blir biskop skriver jag ut mig" eller "om inte xxx tar sig i kragen och godkänner kvinnopräster så skriver jag ut mig" och hittills har alla mina hot gått i uppfyllelse, så jag har inte gjort det. MEN, knappast skulle jag ha mina pengar i en bank där hälften av dom anställda vägrade jobba tillsammans med en kvinna, eller vägrade betjäna homosexuella, så inte vet jag varför jag skall hålla ribban lägre för kyrkan än för banken. Kanske för att jag besöker banken oftare...

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer med föregående talare. Har likaså varit på vippen ett otal antal gånger men aldrig kommit till skott. Men så är jag också envis, så envis att jag vägrar tro på att rösta med fötterna i det här fallet. Jag röstar hellre på att Emeleusar och andra puckon skall försvinna och bara genom att vara med anser jag mig ha full rätt att också kritisera offentligt.

    SvaraRadera
  3. Fua och Alex! Nu är det bara att hoppas att vår envishet bär frukt! Senast vid pärleporten får vi väl se. Eller om det är vid grillporten vi möts?

    SvaraRadera
  4. päivi räsänen är inget mot lestadiankvinnor. tyvärr.

    SvaraRadera