torsdag 14 oktober 2010

Att göra kresisiga saker för ungdomar

Hör på nyheterna på X3M att bolaget som upprätthåller Papper & Peppar skall avvecklas. I samma nyhet hör jag att Papper och Peppar ändå kommer att fortsätta existera och utkomma, med minskade resurser förstås.

Äh. Det är så asigt så. Alltid går det på detta viset. Det är så ofta i vårt Svenskfinland (det händer också i andra länder) vi går in med puka och trumpet för att "satsa på undgomen" (förlåt det vidriga uttrycket, men det är så det brukar heta) - och några år senare (om man varit riktigt envis, annars handlar det om månader) läggs "projektet" (ja, alla satsningar på ungdomen är tydligen projekt)ner -för ungdomen är inte inkomstbringande enog.

Nåväl, vad är nu tillräckligt inkomstbringande nog i Svenskfinland? Är allt det som produceras för "fullvuxna" inkomstbringande, går det på plus?

Jag tror inte det.

Jag är glad att Papper och Peppar fortsätter existera, jag är glad över att X3M fortfarande hörs och syns. Jag skall göra mitt bästa för att kompa dessa alla gånger, om det skulle behövas (tyvärr tror jag att det kommer att behövas många gånger än).

Och jo, det ser ut som om bloggarna (både skribenterna och själva bloggarna) får bära ett allt större ansvar. Men, det är viktigt att komma ihåg att det absolut är en minoritet som bloggar, var skall de andra få sin beskärda del av, ja, allt?

Det här är bara nu ett par första tankar. Jag fortsätter eventuellt spåna senare.

2 kommentarer:

  1. Ja är det inte konstigt att allt "ska gå med vinst" i samhället idag. Det tycks vara det enda kriteriet för någon verksamhet och då faller grupper som barn/ungdomar/åldringar mellan. Allt mäts i kvantitet, istället för i kvalitet som t ex priset på maten dagis/skolor. Sen funderar man varför barn och unga mår dåligt. Det var dagens klagovisa, men jag kunde bara inte låta bli att kommentera :)

    Allt gott i höstrusket!

    SvaraRadera
  2. En vacker vardag! Ja, säg inte annat. Jag förstår att inte allt kan gå på förlust precis hela tiden, men jag tycker att det är synd att det är så lätt att bara konstatera att nehej, här görs det inga pengar då det gäller just unga.

    Du skall också ha det bra i stormen (hit är den på kommande först nu)!

    SvaraRadera