onsdag 15 december 2010

Det här med att vara finlandssvensk

Uppväxt med berättelser av Astrid Lindgren och tv-program som Språka på serbokroatiska (jo, jag vet, jag är gammal), med julsånger och alla andra sånger på svenska så känner jag mig ibland helt ute.

Som till exempel i musiklekskolan tillsammans med Shorty. De finska julsångerna säger mig inte mycket.

Det samma gäller "humorprogram" som sänts på finsk tv, jag har aldrig någon aning om vad det talas om. Och då jag någon gång sett en glimt av "humorprogrammen", så är jag glad att jag inte har en aning.

Jojo, här sitter jag mitt i svenskaste Sibbo och känner mig som en utböling.

1 kommentar:

  1. Håller med om finska humorprogram. Älskade Spede-show som liten, men nästan allting som har kommit efter det har jag fattat noll av.

    Vill ha tillbaka Nasse-setä.

    SvaraRadera