fredag 19 november 2010

Kärlekslås

Jag läser i dagens HBL att kärlekslås har börjat dyka upp här och var i Helsingfors. Byggnadskontoret har fattat ett beslut om att låsen skall få hänga kvar (tur är väl det, hur kul är det att vara Byggnadskontoret och vara orsak till alla skilsmässor?).

Grejen är alltså den, då man gift sig (eller bara bestämt sig för att vara ihop), skall man fästa ett lås på en bro över ett vattendrag. Sen fipplar man iväg nyckeln i vattnet och sen är man tvungen att vara tillsammans i alla dagar. Den som inte vill vara med längre måste nämligen dyka i havet och hämta upp nyckeln och låsa upp låset och göra slut.


Fotot lånat av henriklundgren.wordpress.com.

Först var det de vita fredsduvorna, nu är det kärlekslåsen. Jag kan bara säga att jag är i blåsten, jag har inte fattat att nyttja varken vita fåglar eller att låsa låsen.

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Jag stötte på fenomenet i Seoul (jag kommernterar bara för att få berätta att jag varit i Sydkorea) och tyckte då att det var ett romantiskt, men lite fjantigt sätt att vara ihop på riktigt.

    SvaraRadera
  2. Peppe - det är roligt att ni är hemma igen! Jag måste också kommentera kommentaren bara för att säga att jag stötte på fenomenet i Kina (jag har varit där ett par gånger) - och tyckte som du, att det var rätt gulligt. Men, gulligt var det i Kina, nu vet jag inte om det känns lika bra då det kommit per import?

    SvaraRadera
  3. men vad är upp med det där sifferkodade låset? eller har dom kastat minnet i sjön? jag har varit på bermuda, men dom hade inga lås ;)

    SvaraRadera
  4. Fua - jag tror att det var minnet som åkte i vattnet. Det måste det ju vara? Så har jag också varit på Barbados, där fanns inga lås över huvudtaget!

    SvaraRadera
  5. Åååååh! Låsen fanns också i Florens. Vi såg dem på Ponte Veccio. En timme efter att vi sett låsen var vi förlovade :) Det är en fin stad, Florens!

    SvaraRadera
  6. Muff! Senast jag var i Budapest, som är broarnas förlovade stad, så såg jag inte några kärlekslås? Roligt att ni såg låsen just innan ni förlovade er - men, inget lås?

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag har just skrivit om kärlekslås i min blogg...och min make och jag ska fixa ett kärlekslås i Mariehamn i morgon. Vi är förmodligen den första på Åland som har det, och det känns jätte kul. Ingen har någonsin sett något kärlekslås på hela Åland. Vi gifte oss i september, så det blir lite sent, men det passar bra ändå, för vi förlovade oss den 1 december, och det är inte länge dit heller. :) Ha det bra!

    SvaraRadera
  8. Erika! Grattis! Bröllop är alltid lika kul! Och så roligt att vara det första paret på Åland som fixar ett kärlekslås - de ålänningar som inte vet vad det handlar om kommer ju att få grått hår! Det skulle vara roligt med en bild på låset och er!

    SvaraRadera