tisdag 16 november 2010

Fi-fi-fi-finlandssvensk

Å ena sidan är det tvångssvenskan, å andra sidan är det domänförlusterna. Det handlar om rätten att bruka sitt språk och leva sin kultur. Det handlar om en liten grupp som känner sig hotad. Det är väl de stora frågorna, i vissa fall har vi gastat på vargen av helt konkreta skäl och ibland står vi och skriker i onödan - det skulle vara i de små frågorna då.

Ofta är det "finnen" som gör oss upprörda. Finnen tycker att vi kostar för mycket, finnen blir arg för att vi tar för mycket plats. Men, minst lika ofta tycker jag (ja, det är min blogg, jag har rätt att tycka här) att det är vi finlandssvenskar själva som biter oss i baken.

Jo, det är klart att den lilla snålblåst som drar kring de nominerade i bloggprisutdelningen också drar in över Nickby, helt isolerad i min bubbla lever jag inte här. Kaj skriver redan så vettigt om vårt sätt att gå till väga då vi funderade i de olika kategorierna, så jag skriver bara under det inlägget och säger väl skrivet!

Det enda jag, i det här skedet, vill skriva om främst de kritiska tankar som förs fram i den här frågan, är att det här är ett typiskt fenomen för en liten minoritet. Innan någon har tagit ett initiativ i en fråga, vilken fråga som helst, så går en stor del av minoriteten omkring och tycker och hoppas att någon skall göra något. Sen kommer en dag, då en eller flera tar tag i saken och gör något. Och, då det är gjort, är det sen roligt eller mindre roligt, så är en del av dem som tyckte att något borde göras av den åsikten att det gjordes fel.

Innan någon hinner kommentera i stil med att jaha, du står inte ut med kritiken, så skall jag säga det, jag tycker att diskussion alltid är välkommet. Både de arga rösterna och de glada utropen väger lika mycket. I många frågor, i synnerhet i de som handlar om smak och tyckande, landar man aldrig på ett rätt beslut. En klisché, men ändå, smaken är som baken och alla de som höjer rösten (glad eller arg) har någon eller några orsaker till sin åsikt. Och, än en gång - alla åsikter är värdefulla. Jag hoppas och tror, i det fall till exempel jag eller någon annan i juryn utsätts för kritik, att den som är kritisk också är ärlig gällande det egna motivet. Jag lovar att svara så ärligt jag kan.

Jag behöver inte elda upp mig. Jag är en enkel flicka från landet som lever fina dagar som hemmamamma. Jag extraknäckte som jurymedlem för att jag tycker att initiativet var och är viktigt. Jag tycker att det är viktigt att vi finlandssvenskar och andra vi välkomnar i våra liv, att vi hejar på varandra och vågar peka på för oss också helt okända människor och säga du, du är bra på det du gör, jag tycker om dig. Jag tycker att det är viktigt att viktigt att just vi, som befinner oss i minoritet, att vi pushar varandra. Annars blir vi lätt och snurra i den nedåtgående spiralen, där det enda sättet att klara sig är att trampa på någon annan.

För att ytterligare låna Kaj lite grann, jag håller med honom. Under de senaste månaderna har jag fått läsa och bekanta mig med helt obekanta, fina, fantastiska människor. Människor jag aldrig hade stött på om det inte varit för utdelning av detta pris. Det känns som om mitt Svenskfinland och min bloggsfär blivit så mycket större och rikare. Det gläder mig att en del av de nominerade är glada över nomineringen och för min egen del kan jag bara säga att det gott kunde ha funnits ytterligare kategorier - om inte annat så för att det fanns så många fina bloggskribenter också utanför den skara som nu är först ut att få firas.

Vet egentligen inte hur jag skall avrunda. Det här är bara några tankar av en simpel jurymedlem från Nickby.

7 kommentarer:

  1. Som jag redan skrev i kommentarerna på en annan blogg: Väl jobbat!
    Jag tror och hoppas att dom flesta tycker som jag, och att det bara är en liten bitter och högljudd minoritet som mopsar upp sig. Alla kan inte bli nominerade och alla kan inte vinna. så är det. Men att utesluta i princip alla journalister ur en tävling som baserar sig på skrivande är bara fel, och varenda människa som lite tänker efter förstår nog det.

    ps. ni borde få likaisen työn lisä ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du har så rätt i det där med att smaken är som baken. Bloggandet är såpass nytt som fenomen att det inte riktigt finns allmänna kriterier, då får smaken avgöra. Många av de riktigt populära bloggarna fattar jag mig inte alls på, så är det bara.

    Skrev själv just lite om snyggaste bloggen-kategorin, hoppas det kommer fram att det är menat som konstruktiv kritik. Jag hoppas på ett ännu bättre bloggpris nästa år!

    SvaraRadera
  3. Fua - jo, i det här skedet börjar ett litet tillägg i form av likaisen työn lisä kännas aktuellt. Det är klart att jag visste att vi skulle bli kritiserade, men att diskussionen förs på den nivå den stundom förs, det är trist. Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot arrangörernaS (med betoning på att det är flera som är med och ordnar...) utmaning i att hitta en jury utan några som helst kopplingar någon vart nästa år. Om det blir någon gala nästa år.

    Fager Dam - ja, och att dela ut ett bloggpris i Svenskfinland, det är ett än nyare fenomen! Det var svårt att hålla tungan rätt i mun då vi satt och jobbade, dels för att vi visste att förväntningarna inför den första prisutdelningen är så stora, dels för att vi visste att folk blir skogstokiga om de "stora" bloggarna förbises helt och hållet, dels för att vi också ville se de "mindre" bloggarna och ge dem en chans. Och så håller jag med dig, konstruktiv kritik är alltid välkommen!

    Helt allmänt; jag visste att vi i juryn eventuellt skulle få höra att det är "fel" bloggar som är nominerade, men att diskussionen skulle komma att handla om att vi inte hade förstånd nog att rannsaka våra kopplingar (om det ens fanns sådana), det tycker jag är ledsamt. Men, det finns ju en möjlighet att det bara sitter riktigt smarta människor i juryn nästa år. Eventuellt finns dehär obundna, fria själarna bland de bästa kritikerna.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker och tänker inget särskilt om just de nominerade, där är allt lugnt och klart och fint tycker jag. Fina alternativ för kategorierna!

    Det enda misstaget i mitt tycke ligger i informationen, och bristen av den innan, efter, och under nominations-släppet.

    Klarhet i reglerna skulle ha gjort att vi kunde undvikit detta, så ironiskt nog är det ju kommunikation de tär brist på då i detta blogg sammanhang :)

    Dramat över kritiken för att vissa bloggar nominerats skulle ha kunnat minskas om inte tillintetgöras med rak information om att "Personer som har närmare koppling till eventuell nominerad kommer jäva/ har jävat sig under beslutsprocessen" till exempel. Och klarare regler om hur röstningen händer, många har ju reagerat på att det uppfattade kriteriumet för röstningsbara bloggar nu i efterhand specificierats annorlunda än i den första informationen.

    Tävlingar såväl som regering och andra beslutande organ brukar ha tydliga linjer just för att undvika sådant här.

    Det är detta de flesta som kommit med assertiv kritik försökt få fram, det är detta som tydligen skapat enorm frustration för alla inblandande parter.


    Jag hoppas det här kan gå vidare nu, och just att juryn/organisatörerna skulle kunna ge svar på den konstruktiva kritiken, då den är menad som rationell och utvecklande. Eller så alternativt göra det så att be folk att skicka in sina ris och ros till specifik email/inlägg, för att kunna förbättra och gå igenom vad som gick bra och vad som gick mindre bra - och varför. Som vilken event eller affär/bolag som helst har nytta av att göra.

    Tack för ert stora arbete och insats, det kommer nog gå bra i slutändan!

    SvaraRadera
  5. Hej.

    Eftersom Soxxy tog bort inlägget på sin blogg tror jag inte du hann läsa min sista kommentar.

    Jag menade alltså inte att juryn är the bad guys som ska skapa något allmänt pressmeddelande och be om ursäkt.

    Jag syftade främst på problemet med att just nu ligger jurymedlemmarnas åsikter i fler olika blogginlägg och random bloggars kommentarfält. Det finns ingen chans i världen att någon som är missnöjd hittar juryns åsikter någonstans. Därför sku det vara bra att juryn publicerade ett inlägg, som sku va lätt för alla att hitta, och som kanske förklarade hur man tänkte, vilka reglerna egentligen var and so on.

    Inte alltså ett "Förlåt vi fuckade up"-inlägg, för det gjorde juryn verkligen inte, men ett förtydligande så alla som undrar sku få svar på sina frågor och sedan kunna gå vidare i livet och vara glada för att sånt här ordnas.

    SvaraRadera
  6. Dizi och Sabrina, även om ni delvis skriver om olika saker, så hoppas jag att det är okej att jag skriver ihop en kommentar på detta.

    Först av allt, Alex, kanalchef på X3M (X3M är EN av arrangörerna) har skrivit ett svar på kritiken som framförts under de senaste dagarna. Alex svar hittar ni här: http://bloggpriset.ylebloggen.fi/2010/11/15/nominerade-for-bloggpriset-2010/#comments.

    Och i och med det svaret, så vill jag kort kommentera åtminstone mitt arbete i juryn. Det är alltså ett jobb jag mer än gärna gjorde, både frivilligt och gratis. Jag blev tillfrågad och satte igång och jobba. Jag tog del av det material som fanns och levererade, tillsammans med resten av juryn, det som var vår sammanfattade mening (nej, vi var inte överrens hela tiden, men att vara jurymedlem innebär också att kompromissa) åt arrangörerna.

    Det ingår inte i jurymedlemmens jobb att i efterhand förklara reglerna, eller bli kritiserade för att reglerna i efterhand ses som oklara av de som nu kommenterat just detta.

    Och följande, som en fortsättning, en kommentar till Sabrina (tack för att du tog hit kommentaren, det var hyggligt i och med att jag inte hann läsa den innan den försvann) - det är kanske därför jag inte tycker att det är juryns jobb att sammanfatta hur vi gått till väga, inte som en förklaring eller ett försvar i alla fall.

    Sist och slutligen, tack Dizi och Sabrina för sakliga kommentarer här på mitt inlägg, och konstruktiva tankar. Orsaken till min matthet över diskussionen fanns att läsa i en kommentar jag skrev någonstans igår, men, den raderades av författaren till inlägget.

    Och gott så, jag hoppas att all härdell kan raderas så snart som möjligt.

    SvaraRadera
  7. jag är kanske för sent ute med min kommentar här och jag erkänner att jag inte ens orkade läsa igenom all text i kommentarerna ovan, eftersom jag egentligen tröttnat på den här diskussionen redan.

    jag har egentligen bara en sak att säga: evenemanget väcker diskussion, och det visar ju att folk verkligen är intresserade! hur bra är inte det, egentligen? fastän osakligheter säkert förekommit i viss mån. det är jättebra att denna gala ordnas, men man måste ju få föra fram sin åsikt, om man tycker att nåt är oklart. ingen jury eller arrangör kan vara så bra att allt blir perfekt från början.

    sen hur vi finlandssvenskas ska överleva. receptet är enkelt: sätt era barn i svenskspråkig skola, särskilt ni i tvåspråkiga familjer.

    SvaraRadera