onsdag 15 januari 2014

Skillnad på att vilja ha och behöva

Jag säger bara det, jag har tillräckligt med porslin och glas för att bjuda hela höghuset på en middag bestående av tre rätter utan att behöva diska en enda gång mellan varven. Jag har verkligen tillräckligt med porslin, glas och byttor, skålar, burkar och dessertskålar. Och kökshanddukar och näsdukar av tyg.

Så införskaffning av nytt är ett totalt no-no, inte ens gammalt får komma in över tröskeln.

Ändå finns det pryttlar jag i smyg drömmer om. Som Iittalas Kastehelmi.



Bild lånad från iittala.fi.

Har du något du vill ha som du inte behöver? Och än värre, kan du låta bli att köpa?

6 kommentarer:

  1. Jo, jag skulle vilja köpa massor av fina kläder till mina barn, men i synnerhet lillasyster behöver nästan ingenting. Det finns liksom att ärva av storasyster och storebror. Jag tycker att jag är ganska bra på att låta bli, men visst köper jag lite ändå. För jag tycker inte att ungen ska behöva ha tvättluddiga bodyn varje dag. Om det nu sen är att behöva nytt eller inte kan man säkert debattera.
    Jag minns dig förresten från då du var programledare i Jyrki. Jag vann en gång en tävling där och var på konsert i Tyskland. Jag har också läst Utan. Glad att hitta din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jösses, hej och välkommen hit! Jösses hänger alltså mest ihop med Jyrki och sånt, inte med barnkläderna, tänk att du kommer ihåg den tiden! Tyskland - vilken konsert vann du biljetter till? Var jag med?

      Radera
    2. Jag var på en konsert med The Kelly Family (jag minns t.o.m. att du INTE gillade dem, hehe) i Berlin. Du var inte med. Det var en finsk tjej som jag inte alls minns vad hon hette. Jyrki fick förmodligen det sämsta inslaget någonsin med mig, för jag var en ganska blyg tonåring som talade mycket lite finska, svenskösterbottning som jag är. Usch, det är så jag skäms i dagens läge när jag tänker på det. Men det var en fin konsert och något av en upplevelse för mig. Det var 1997, tror jag. Nu pratar jag nog mera finska :-).

      Radera
  2. Egentligen är nästan allt sådant som jag vill ha sådant jag inte alls behöver. Om jag tänker åt mig själv. Sonen kan ju ibland faktiskt behöva nya vinterskor eller en tjockare mössa, men jag/hushållet? Nä.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märker att jag hela tiden är lite efter i fråga om införskaffningar åt den lille i vårt hus, i synnerhet i fråga om ytterkläder och skor. Först nu har jag insett hur mycket det underlättar att ha en extra halare i huset, minskar på stressen med att se till att det ena exemplaret hela tiden är rent och torrt... Tur att man har en syster med ett lite större barn...

      Radera
    2. Jag saknar de där större barnen att få av men har utmärkta loppisar på den lilla orten att hamstra från! Och jag svarade ju aldrig på din sista fråga för jag skäms så för svaret: JA visst köper jag ändå, för att jag VILL men inte behöver...

      Radera