måndag 13 januari 2014

A debate called "hen"

Hela FB står i brand efter en ja, vad skall man kalla det, kolumn i dagens Hbl. Med risk för att tappa vitala sinnen och annat, den finns här.

Lär mig av eldsvådan som kolumnen tände att människor som anser att mannen och kvinnan är, eller borde vara lika värda, vi kallas könstalibaner.

Min syn, min syn, jag tror att jag tappar synen. Och förståndet.

Nu handlar inte kolumnen eller dagens debatt egentligen om ordet hen, men det ordet, finns det ord som är mer laddat? Var ligger hen månne på en topplista över laddade ord?

Förlåt engelskan i rubriken, men måste bara citera Fua sade det så fint någonstans, att den som tycker att ordet hen inte kan användas på grund av att det på engelska betyder höna, den ska ta sig en funderare över ordet fart. Fart betyder prutt på engelska och inte skrattar vi väl ändå var gång vi säger fart?

Så vet jag inte vad det beror på, men Bakpappan ställde mig en fråga på Twitter (där jag också ondgjorde mig över dagens heta ämne) - är det finlandssvenska journalister som skäller på varandra igen? Leder i mitt stilla sinne till många följdfrågor; vilka andra är det som debatterar ordet och kanske rättvis behandling av mannen och kvinnan? Hur kommer det sig att finlandssvenska journalister skriver i så fruktansvärt fula ordalag om och till varandra?

6 kommentarer:

  1. Det är nog (inte så) lite sjukt. Det är också sjukt att det nästan uteslutande är medelålders vita män som är emot ordet hen, och samma subgrupp som kallar dig och mig för könstalibaner. Jag skulle vilja veta vad dom är rädda för, eller egentligen skulle jag vilja att dom får insikt i vad det egentligen dom är rädda för, för jag har en ganska god aning.
    Jag får helt fel i huvudet av dom som drar "höna"-kortet. jag menar vad faaaaaaaaan????? Har dom inget bättre att komma med? Det finns säkert hundra ord i svenskan som betyder något på ett annat språk. Fonetiskt i engelskan finns ju kock och fack utöver ordet fart, och dom är väl lite mera sårande än höna? och hur är det med slut? eller hit? listan är oändlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hör dig, väl rutet! Man har lust att säga både kock och fack i ren pur ilska över de här sårade själarna.

      Radera
  2. Personligen tycker jag är hen är bra i fall där man inte vet könet/det inte spelar roll, exempelvis "när doktorn opererar använder hen en skalpell". Däremot får jag tuppjuck när jag hör om föräldrar som inte vill avslöja könet på sitt barn och kallar det hen. Vi tillhör ju ett kön, även om det inte är det som betyder mest för vilka människor vi blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju världens mest behändiga ord - i synnerhet då man skriver mycket och vill undvika långa haranger om hon eller han, kvinnan eller mannen osv.
      I fråga om barn och nyfödda har jag lagt märke till att jag själv kommer allt längre bort från frågan om det är / blev en pojke eller en flicka, före det kommer frågorna om alla mår bra, om förlossningen gått bra och annat sådant.

      Radera
    2. Jag menade inte som förstafråga om barn, utan när genustänket går så långt som till att större barn kallas hen för att inte vallas in i en könsroll. Jag tycker det är viktigare att man kan göra det man vill oavsett kön.

      Radera
    3. Anade det nog då jag skrev min kommentar, ville bara redogöra för en förändring jag lagt märke till i mitt eget agerande. A och O - håller med dig till hundra procent - är att man kan och tillåts göra vad man vill oavsett kön.

      Radera