onsdag 25 september 2013

Marthan Micaela rapporterar

Vi äter lök, morötter och rödbeta ur det egna grönsakslandet. De kommer att räcka en lång tid framöver. Vi har också blåbär, hallon, potatis och chili så att vi klarar oss över vintern, det gäller också saft.

Jag lutar mot att fatta vissa principiella beslut inför vintern, beslut som gäller grönsaker. Efter att ha ätit egna tomater under sommaren har jag bestämt mig för att försöka klara mig utan tomat under vintern. Den utländska tomaten, den som åkt flyg för att landa på min tallrik, den smakar ju inte ens tomat. Så, varför köpa och försöka äta den?

I övrigt vet jag inte hur ett sådant här säsongstänk kommer att påverka min konsumtion, konsumerar du med tanke på säsong? Vad dyker upp på din tallrik under vintern, vad försvinner?

6 kommentarer:

  1. En liten utmaning?!Lissu

    SvaraRadera
  2. Lissu, definitivt en utmaning! Är du med?

    Om den är stor eller liten, det tror jag att du vet bättre än jag!

    SvaraRadera
  3. Nog lite. Till exempel brukar jag ersätta just tomaten med till exempel rödbeta i sallader. Rödbeta och mozzarella eller mjuk getost är en superb kombo. På sommaren äter jag ostarna med tomat. Överlag äter vi mycket mer rotfrukter på vintern medan sommaren är full med grönsaker. Nypotatis byts allt oftare ut mot pasta eller t ex korn. Men i fruktväg blir det nog en hel del utländskt. Brukar försöka favorisera europeiskt framom sydamerikanskt, men till exempel banan konsumerar vi nog ganska mycket. Vi äter dock även bär dagligen. Så svar på din fråga: Jag försöker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte våga mig på ett löfte om att inte använda något utländskt alls under vintern, därför börjar jag med tomaterna!

      Ditt rödbets-ost-recept låter gott! Skall absolut testa!

      Radera
  4. Ja, tomat lämnade jag bort förra vinter. Endast vid speciallfall köpte jag de utländska bleka tomaterna och de smakade ju inte heller så mycket alls. Därför tänker jag köra på samma koncept iår igen. Kul att du engagerar folk i klimatsmarta matval! :)

    SvaraRadera