måndag 16 september 2013

Att lura sitt barn

Den lilles dagis kör med så kallade projekt, utgående från barnens diskussioner i början av hösten utkristalliseras ett projekt som barnen sedan jobbar med under hela året. Fungerar bra, det är roligt att följa med också som förälder.

För två år sedan, i trakterna av att den lille skulle börja på dagis, besökte en cirkus vår by. Vi ansåg att den lille var för liten för cirkus (inte för dagis, tydligen) och stannade hemma (samtidigt som resten av byn vallfärdade till cirkusen).

Det blev ju naturligtvis så att projektet den hösten, den annars också omvälvande hösten, blev just "cirkus". Och jösses så vi har skrattat år det (vi fullvuxna), att den lille har varit totalt absorberad och indragen i ett projekt uti vilket han inte ens visste vad rubriken betydde.

I ett helt års tid.

Hyggliga vi är.

Nåväl, för att råda bot på trauman i efterhand tänkte vi gå på cirkus i dag.

(Uh. Jag har gruvlig angst för cirkus. Är rädd för clowner och tycker synd om alla djur som uppträder. Uh.)

4 kommentarer:

  1. Är själv mer eller mindre uppväxt med cirkus och alla mina barn har "tvingats" gå med mamma på cirkus :). Jag ääälskar sirkus! Idag berättade min yngsta dotter att hon skall jobba på sirkus när hon blir stor :). Sonen tyckte det va lite tråkigt med alla jumppa nummer men clownen var hela familjens favorit/carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var väldigt imponerad av alla jumppanummer och hela cirkusen! Det var överraskande fint!

      Radera
  2. http://mogen.ratata.fi/blogg/17 september 2013 kl. 13:40

    Det är knappast något hinder att inte varit på cirkus som barn. Jag kunde också leka Batman och Robin trots att mina föräldrar inte lät mig se på dem i tv! Bra gick det!

    SvaraRadera
  3. Ja, om detdär, att tycka synd om uppträdande djur, så tänk, om det ändå finns djur, som tydligt njuter av det, som tex. Lädarhunden Kessu, som skall hålla Festkonsert på Kanneltalo i Gamlas/Helsingfors lördagen den 12.10, med sin även sjungande sån Ärri och de akompangeras på piano av Kessus Matte Riikka Hänninen och nu är det ju en bra orsak, att ha Festkonsert, att Kessus Lädarhundskarrier, redan räckt 10 år! Ni, som använder Facebook, kan hitta Kessus Profil med namnet Opas-Kessu, där man kan följa med hans förberädelser inför Konserten och i övrigt, vem denne Riikka hänninen sedan är, klarnar på adressen www.laululahde.fi där det naturligtvis finns litet info om Konserten, samt länk till Kanneltalos hemmsida. Alla iväg bara på Hundkonsert, hälsar Matti!

    SvaraRadera