torsdag 26 september 2013

Lihaton lokakuu

Då jag nu är i farten (åter inhemska tomater på lager) ser jag fenomenet "Lihaton lokakuu" sprida sig. För svenska läsare, lihaton lokakuu översätts till "köttfritt oktober", mer information (på finska) här.

Är lite sugen på att haka på. Har levt år utan kött på tallriken, det var inga problem över huvud taget. Skall erkänna att det som får mig att dra mig lite för det här är kombinationen köttfri och det lilla barnet. Nu äter hen ju vad som helst, men då inspirationen sviker (mig, inte barnet), så är det så lätt att slänga ner några knackkorvar i soppan.

Någon annan, till vardags köttätare, som tänkt haka på en månad som köttfri?

11 kommentarer:

  1. Jag är i valet och kvalet. Skulle gärna prova, men känner att jag kan ju inget om det här med vegemat, och har inte så mycket tid att forska i det, så är rädd att jag "hungrar" (dvs. blir grinig och ingen vill vara kaveri med mig längre). Biff och kyckling är ändå det jag normalt lever på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker själv att det är lättare och ofta godare att äta vegetariskt, men den lille sätter lite käppar i hjulet (inbillar jag mig). Jag är helt kass på att tillreda kyckling och helkött, i vårt fall är det mest det malda köttet och knackkorvarna som kommer att vara en utmaning...

      Radera
  2. Hakar inte på. Vet med mig att jag har svårt hitta på rätter utan kött (räknas fiskkött dit också?) och en hel månad!!! Därtill har jag ett annat dilemma. Älgjakten börjar snart och om vi inte äter kött nu så måste vi investera i en ny frys. Det blir ltie för dyrt.
    Däremot tror jag att det skulle vara bra att slå ut detta över hela året, att äta max 4dagar i veckan kött och sedan vegetariska rätter de övriga dagarna. Den modellen skulle jag kanske klara av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt korrekt, man skall ju inte göra det knasigt för sig. Det är väl med den här månaden precis som med det mesta man gör, att det ibland lönar sig att ta sig en funderare över hur man gör. Och älgkött! Jag väntar med stor iver på vår flytt - innebär större frys - och då hoppas jag kunna fylla frysen med älg och ren.

      Radera
  3. Jag tror vi testar sådär lite. Nu behövde man ju inte vara helt utan kött i en månad om jag förstod rätt. Att minska, dra ner, fundera över sina vanor är väl pointen med det hela! Vi äter höna, malet kött och så korvar. Kött-kött väldigt sällan, mest för att jag inte är någon stor fan av det, och inte de två äldre barnen heller. Den äldsta var ju vege ett helt år då han var fem-sex. Rätt strongt av en liten plutt då resten av familjen fortsatte vara köttätare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så är det, att huvudsaken är att man sig en funderare. Och tummen upp för den lille, får jag fråga varför han valde att äta vegetariskt?

      Radera
    2. Ja-a. Om jag minns rätt var det för att han inte ville äta djur. Han faster har också varit vegetarian fast hur länge nu. Hans far var faktist också..tills vi flyttade ihop. :/

      Radera
  4. Nämen, vart försvann min kommentar? Nå, men jag svarade att vi är med. Var vegetarian i många år i ungdomen, men eftersom det var då jag ännu bodde hemma och hade lyxen att få mammas gudomliga mat serverad varje dag framför mig utan minsta lilla egen input så är jag lite osäker. Jag vill ju äta GOTT också, inte bara ekologiskt och etiskt och hälsosamt. Gott är faktiskt viktigast för mig. Men jag tror nog det ska gå, även om det blir en utmaning att hitta på sånt som också kidsen godkänner. Jag tanker mig en hel del purésoppor, pastarätter, morots/spenatplättar och så ägg,fisk och skaldjur (jaja, inte helt vege nej, men såhär tänkte jag nu i varje fall). Ska nog bli skoj att utmana sig själv lite!

    /snigeln harald

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tog dig tid att kommentera en gång till! Jag resonerar som angående vad vi kommer att försöka tillaga och äta under oktober, kommer inte att köra helvegetariskt vi heller!

      Radera
  5. Jag har tänkt hoppa på. Och faktiskt försöka vara helvege, åtminstone hemma. Sonen äter ju kött på dagis så han behöver inte mer av den sorten hemma.
    Jag var semivegetarian (åt fisk) i tio år innan köttet långsamt kröp tillbaka hör för några år sedan. Fortfarande äter vi mest ekologiskt kött, förutom korven då. Det som kan bli svårast att motstå är faktiskt medwursten/salamin på smörgåsen, det är så himla gott! Men att hitta på vegetariska rätter borde inte vara så svårt, jag har ju gjort det förr. Och numera finns det quorn i butikerna så nu är det ännu lättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Quorn. Måste erkänna att jag inte hittar det i de butiker jag frekventerar, måste göra ett nytt försök!

      Soltorkad tomat eller tapenad i stället för salami?

      Radera