tisdag 18 september 2012

Är det år 2012 eller?

Gårdagens HBL, insändare:

"Det finns en mängd goda böcker om barns behov och utveckling. Man skulle önska att nyblivna föräldrar läste dem i stället för att lyssna på jämställdhetsprofeter.".

Insändarskribenten har naturligtvis tagit avstamp i det inflammerade ämnet "amning" och det vi ju, alla jämställdhetsprofeter är ju argsinta amningsmotståndare.

Jag har inte studerat ämnet amning i medicinskt syfte, kan bara titta på barnexemplaret jag har hemma. Gossen har inte sett ett bröst i sitt liv, inte som en matkanal i alla fall. Helt bra verkar han må.

2 kommentarer:

  1. Lysande! Jag fattar inte hur folk på riktigt orkar klaga på andras val hela tiden. Över hela världen så föds det barn i olika amningskulturer och de blir inte störda vuxna bara för att de inte har gjort som man rekommenderar i Finland.

    SvaraRadera
  2. Lutar mig tillbaka på min egen blygsamma några års erfarenhet av såväl amning som jämställdhetsfrågor och funderar på kopplingen mellan dessa? Män kan inte amma, därav (o)jämlikhetsaspekten?

    SvaraRadera