fredag 1 juli 2011

Borgbacken vs. människan

Ni har säkert sett, hört eller läst om "incidenten på Borgbacken"? I onsdagens A-studio ingick ett inslag som handlade om arbetsförhållanden på Borgbacken, arbets- eller missförhållanden.

VD:n för Borgbacken var riktigt arg i inslaget, två gånger steg han upp och lämnade intervjusituationen och journalisten, lite sådär mitt i.

Nu stöts och blöts det här inslaget i media. Främst handlar det om förhållanden för medarbetare på Borgbacken och sedan diskuteras VD:ns syn på hur reportaget hade gjorts.

Ingenstans (ok, jag läser inte allt) har jag sett någon åsikt om det mest klassiska, det vill säga medelålders, välbärgad man i rätt hög position går åt ung kvinna (som bara gör sitt jobb, och gör det väldigt bra). Det krockar än mer, VD:ns beteende, då Borgbacken ändå, via Lasten Päivän Säätiö torde stå på de ungas sida och att den unga journalisten faktiskt bara gjorde sitt jobb.

Jag tycker att det är snäppet på sorgligt att VD:n för Borgbacken tycker att han blev lurad av reportern, att de hade kommit överrens om att hon bara ställer på förhand anmälda frågor och att följdfrågor bara fick ställas om frågorna var av passlig karaktär.

Uh.

Och alla tummar upp för journalisten, klippet ser du här.

3 kommentarer:

  1. såg på klippet nyss, kudos åt journalisten som lyckades behålla sitt lugn. själv hade jag blivit så upprörd av sånt där beteende att jag inte vet vad jag hade tagit mig till. aaaaaaaargh!

    SvaraRadera
  2. Jag var också imponerad av hennes lugn och saklighet! Och så mådde jag lite illa av situationen, identifierade mig så starkt med henne.

    Sedan är det ju väldigt osnyggt skött av honom som VD. Det där beteendet får ju bara folk att undra ännu mer över vad de egentligen har för mjöl i påsen.

    SvaraRadera
  3. Åh, hon har en ljus framtid i nyhetsvärlden! Inslaget blev bara bättre av motsättningen slemgubbe, ungkvinna! Bra jobbat!

    SvaraRadera