torsdag 7 juni 2012

Finlandssvensk fosterförälder

Hej du som sökte på orden "finlandssvensk fosterförälder"!

Jag har varit en sådan. Fosterförälder. Det utvecklades lite, så idag kan jag kalla mig finlandssvensk adoptivförälder.

En av orsakerna till att jag började blogga, förekommit en del i media och annars också pratat mycket om fosterföräldraskapet i offentligheten, det var att jag också var tvungen (eller fick, lite beroende på humör) att skriva in just de sökorden "finlandssvensk fosterförälder" i sökmaskinen.

Då jag googlade fann jag rätt lite, det kändes ibland som om jag var den enda finlandssvensken i världen som kanske skulle bli fostermamma. Jösses, sällan har jag känt mig så ensam som då.

Det var då jag fattade beslutet, som jag försöker hålla, att jag alla gånger det finns någon som ber om det, ber om hjälp eller vill höra hur det är, skulle berätta hur det är att vara, just det, finlandssvensk fosterförälder.

Så, om du vill höra mer eller har frågor du vill ställa, om fosterföräldraskapet, processen, eller något annat, fråga! Om du inte vill göra det hör på bloggen så kan du maila mig, adressen finns där till höger ->

4 kommentarer:

  1. Vad fint Micaela att du jobbat så för att lyfta fram frågan! O ställer upp med att berätta o hjälpa andra.

    Min familj är ju också fosterfamilj, fast en tvåspråkig sådan o med skillnaden att det varit en placering inom familjen. Många gånger kände jag mig lite ensam o vilsen med alla känslorna när jag skulle ta fostermammans roll till ett 10-årigt barn, som ju ända har sin egen mamma fast hon gått bort. O nu är han 19 o allt ser bra ut : )

    Det skulle ha varit bra att få prata med andra i liknande situation då men jag hittade inte riktigt sådana. Fast vi säkert är många. Fortsätt du att skriva! Kram, Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde vi inte starta typ en hemlig grupp på Fejjan då? Vi hör till Kårkullas familjebank och är nu fosterfamilj till barn nr 2 och 3 (syskon). Via Kårkulla får vi en del gemenskap och ett bollplank.

      Hälsn Fru Anka

      Radera
  2. Det här är ju en alldeles ypperlig idé, Fru Anka! Jag grundar en sådan grupp i kväll! Meddelar då den är up and running!

    SvaraRadera
  3. Fru Anka - nu finns den! Gruppen. På FB, den är hemlig och man måste således anhålla om att komma med. Kom! Kom! Den har ett så hett namn som "Finlandssvenska foster- och adoptivföräldrar".

    SvaraRadera