lördag 25 september 2010

Sova hela natten, part 2

Sömnskolan fortsätter. Om gårdagen kan jag säga att jag fick väcka Shorty ur bägge dagssömnerna, det har inte hänt många gånger tidigare (för att jag har låtit honom sova så länge han har orkat).

Shorty var trött hela gårdagen, men, det lär väl höra till då nattrutinen plötsligt ändras. Han gick rätt gladeligen och lade sig vid åtta igår kväll.

Natten gick bra. Shorty vaknade till en början en gång i timmen, men bara för att somna om efter två, tre minuter. Ett par gånger sov han drygt två timmar i sträck. Några gånger vaknade han och somnade om helt på egen hand, det utan att jag behövde ingripa.

Den största skillnaden mellan den första och andra natten var den att Shorty inte protesterade mot att jag inte tog upp honom under den här andra natten. Den första natten grabbade han tag i mig ett par gånger, det för att tvinga mig att ta upp honom. Men, inget sådant i natt alltså. En betydligt lugnare natt på alla sätt, de gånger han var vaken, så tog det inte många minuter innan han sov lugnt igen. Det att jämföra med den första natten då de vakna stunderna var längre än de han sov.

Shorty vaknade 07:10, då han egentligen förmodas stiga upp 07:30, men väntade lugnt och sansat på att jag tog upp honom.

Allt väl alltså. Det är fortfarande långt ifrån ett sova hela natten, men, det kanske ger sig. Det som sätter lite käppar i sömnhjulet är det faktum att Shorty började snora i natt, och det vet vi ju alla hur lätt det är att sova då man inte kan andas...

Mer då? Shorty äter fortfarande mer än vanligt. Vilket är bra. Eventuellt behöver han inte boxas i flugviktsklassen om han fortsätter äta som nu.

Jösses. Är det här ett riktigt präktigt mammainlägg, eller? Det är kanske sådan här jag blir då jag läser barnlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar