söndag 19 september 2010

Förebilder

Mästerkocken Filip Langhoff besökte tv-programmet Min Morgon och ombads förevisa sina favoritkokböcker. Jag har ingen aning om vilka de var, men vill visa min egen favorit:


"Kokboken" är sammanställd av min farmor Saga. Koponen tycks ha varit landets äldsta medicinfabrik och farmor har tydligen börjat samla recept år 1961.


Boken innehåller också en del ur damtidningar urklippta tips. Vad sägs om följande: Om man sprutar lite hårspray på de nyputsade kopparsakerna håller de sig blanka längre. Fram med kopparsakerna och hårsprayen! Och om du råkat få en sticka i fingret (eller någon annanstans?) skall du doppa kroppsdelen i terpentin - då lär stickan krypa ut av sig själv! Utan sveda eller värk!


Tack vare den här kan jag fortsätta äta Brita-kaka, skomakarlax och pumpmarmelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar