onsdag 22 september 2010

Barnböcker

Inte böcker som barn skall läsa, utan böcker om barn som föräldrar kan (bör, skall, måste?) läsa.

Jag måste erkänna, jag äger inte en enda bok om barn. Jag vet inte om böcker om barn är något som man kanske läser medan man väntar barn? Äh, det är säkert olika från fall till fall, som alltid.

Utifall att det finns mammor som läser (ett par, några har gett sig till känna) - läser du böcker om barn? Om svaret är ja, vilka?

Orsaken till att jag frågar, är att jag är nyss hemkommen från biblioteket med boken "Sova hela natten" av Anna Wahlgren i min väska. Orsaken till att den följde med mig hem är inte så mycket att jag skulle vara trött, men Shorty borde vara det. På tal om den boken igen - har någon testat Annas metod? Om svaret är ja, fungerade det? Har du prövat på andra sov- och sömnskolor? Vilka?

4 kommentarer:

  1. Praktiserade Anna Wahlgrens metod på dotra för tjugo år sedan. Den funkade fint ända tills hon var sju månader och lärde sig klättra ur spjälsängen själv. Hur gör man sen? Jag gav upp.

    SvaraRadera
  2. Vi testade Anna Wahlgrens metoder till valda delar och det fungerade hyggligt bra. Sonen somnade själv i sängen när vi lämnade rummet. Skrattet till godnattet körde vi alltid när vi la honom. Det kändes som ett trevligt sätt att avsluta dagen för såväl stor som liten :) Han sov i spjälsäng tills han var nästan 3 år och kom aldrig bort därifrån själv. Jag tolkade det som att han kände sig trygg där.

    Sen är ju alla barn olika och det som fungerar på en behöver ju inte alls passa åt en annan.

    Lycka till med sovandet!

    SvaraRadera
  3. Stora boken om barn beställdes på webbutik. En mycket allmän bibel med lite om det mesta. Den brukades flitigt innan krabaten kom och den första månaden efter. Sedan dess... Hmm, men den är en glad färgklick i bokhyllan!

    Gällande sömnsystem har vi kört lite småslappt med tassmetoden, men nu börjar vi bli lite trötta på nattammandet och borde börja sovskola på allvar...

    SvaraRadera
  4. Litenlotta! Man bygger högre stängsel runt sängen? Shortys säng har höga kanter, så vi borde klara oss ett tag utan att han druttar ur sängen.

    En vacker vardag - roligt att höra att det fungerade för er också. Jag tycker metoden verkar lite körig och om jag nu testar den, så tänkte jag köra en egen version, som känns rätt.

    Höperöt - skönt att veta att det inte är ett måste att sitta med näsan i bebislitteratur hela dagarna (när skulle man hinna med det?). En bekant har gjort tassmetoden på sitt barn, jag förstod att den kan vara lite svår att ta sig ur?

    SvaraRadera