onsdag 30 september 2015

En egenskap jag saknar

Finns det någon egenskap jag innerligt saknar, på så sätt att jag högt önskar att jag hade den, så är det att vara händig.

Alla, jo, precis alla jag känner, låter nu hösten rulla in och tröstar sig med hederligt handarbete. Alla, jo precis alla uppdateringar, handlar om soffan och filten och ljuset och det där handarbetet.

Alla stickar, virkar och en del till och med syr. Alla bilder på raggsockor, tröjor och mormorsrutorna gör mig grön av avund.

Jag vill också.

Kan jag?

Nej.

Och jag lovar, det finns inte en beskrivning eller en tutorial som kan eller har hjälp mig på traven heller.

Denna avundsjuka.

(Sen skulle jag vilja kunna sjunga också, men det är en helt annan femma.)

6 kommentarer:

  1. Jag har helt hurahta i ryor, och jag LOVAR att du också kan knyta rya. Jag lärde just min sjuåring och det tog henne ca 10 min att få bukt på motoriken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet väl att du är en av dem jag är mest avundsjuk på, brukar titta på dina handarbeten och sucka. Av avund, alltså.

      Ryor - var tänkte du hänga dem? Har några som min farmor och farfar knutit och de passar liksom inte riktigt in hemma hos oss.

      Radera
  2. Jag har en rya på golvet som min mamma har knutit. Skulle gärna ha den på väggen, men färgerna kommer bättre fram då ljuset kommer uppifrån (den är mycket mörk och lite marimekko-ig). Just nu knyter jag små ryor och testar mig fram, tänkte hänga dom i ett kluster på någon passlig plats, typ så https://www.pinterest.com/pin/155303887126992407/

    SvaraRadera
  3. Det där var ju fint som helst, bra idé för de rum det ekar i! Ok, nu måste jag hitta en tutorial för ryaskapande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/tee_itse/askartelu/solmi_rasyryijy

      för oss som gillar återvinning

      Radera
  4. Hej Micaela! Även jag har tummen mitt i handen beträffande handarbeten.
    Min mamma var mycket händig, vävde, sydde, stickade osv. Och som hälsosyster på en fabriksort hade hon långa arbetsdagar. Jag avundas inte sådana som kan handarbeta. Men musikalisk har jag alltid velat vara.
    Men jag andra talanger i stället. Jag skriver, läser gärna högt, numera för mina barnbarn och de uppskattar det. Reser och har rest mycket och vill bekanta mig med andra kulturer, kan laga god mat och baka osv.
    Jag kan inte handarbeta, jag kan inte sjunga. Men dansa kan jag och njuta av musik!

    SvaraRadera