Men, vettni, det är lite med nöd och näppe hon rör på sig. En har drabbats av lås i nacken, ett rätt allvarligt sådant. Går nu på glada trianglar och hoppas att ett knippe kotknäckare ska knäcka nöten.
I väntan på det, ni vet listan om de tio viktigaste låtarna i era liv som cirkulerar på FB, har ni gjort den? Jag är ju inte FB-vän med alla er som läser, ni som gjort listan - kan ni inte lägga upp den här också? Ni som inte gjort listan, se det här som en utmaning! Jag vill se hur era listor ser ut! Grubbla inte för lång tid, öppna bara hjärtat och låt listan fylla på sig själv!
Så här ser min lista ut:
1. Kent – 747
2. Mumford & Sons - Little Lion Man
3. Johanna Kurkela – Ainutlaatuinen
4. Snowpatrol – Run
5. Adele – Set fire to the rain
6. Samuli Putro – Elämä on juhla
7. Kent – Mannen i den vita hatten
8. Kent - M
9. Zen Café – Todella kaunis
10. Jussi Björling – O helga natt
Nu, glada trianglar!
Carola-Tommy tycker om mig
SvaraRaderaWham-Wake me up before you go go
Eagles-Hotel California
Guns 'n Roses-Civil War
Guns 'n Roses-November Rain
Roxette-It must have been love
Cotton Eye Joe (minns inte bandet ens)
Leevi and the leavings-Minä lähdin Pohjoiskarjalaan
Poison-Every Rose has its Thorn
Aretha Franklin-Think
Det blev en underlig lista ;)
Den är inte alls underlig, den är fin! Lite skulle jag vilja höra varför just de här låtarna är på listan, ren pur nyfikenhet!
RaderaOjojoj, det kom många till då jag läste de andra listorna: Bon Jovis Bad Medicine (nostalgi från första klassen i högstadie) samt Dingos Autiotalo och Nahkatakkinen tyttö (jag hade båda chiffongscarfar och rosa spetshandskar utan fingrar), Neon 2: Mannapuuroa ja mansikkaa (min hyttkompis och bästa vän under min tid på Finnjet brukade sjunga denna varje gång vi satt hemma hos henne och drack vin), Mamba: Mitä yhdestä särkyneestä sydämestä (denna lyssnade jag till våren då Finnjet slutade trafikera och vi alla omplacerades eller fick gå...)
Radera1.Carolas Tommy tycker om mig uppträdde vi med på Kvarnuddens sommarkoloni i Pernå som cover (1985). Vi var fyra flickor i åldern 10-11 år och vi älskade Carola. Och fnissade åt våra förtjusningar på lägret. Underbara minnen.
2. Wham var min bästis och min favoritduo och vi både dansade och sjöng med och tyckte Andy var jätte söt.
3.Denna låt förknippar jag med Lekholmen och alla underbara somrar jag tillbringade där och sjöng allsång med underbara musikaliska människor!
4. 5. och 6.Min första pojkvän
7. Gymnasiet. Klass 3. Nylle. Need I say more?
8. Hösten efter skribalägret lyssnade vi nästan enbart på Leevi. Denna gav bästa feelisen på festen.
9. Skriba igen. Leo Gammals och Jonte Ramsten. Duett.Kalla kårar.
10. Studietiden i Åbo. Brudgänget på dansgolvet i Källaren. Alltid Aretha. Och Flickorna på Tv 2.
Så nu vet du det :)
Wow! Tack för att jag fick ta del av både minnen och din historia!
RaderaÖh, 10 VIKTIGASTE? Plötsligt blev det så allvarligt, får beslutsångest... men here goes, för jag älskar listor:
SvaraRadera1.The Beatles - Hey Jude m.fl.
2. Michael Jackson - Bad
3. Bon Jovi -Livin' on a prayer
4. Elton John - Daniel
5. Pear Jam - Alive
6. Live - Lightning crashes
7. Dave Matthews Band - Dreaming tree
8. Alanis Morrissette -Ironic
9. Neko Case - The tigers have spoken
10. Anna Puu - Säännöt rakkaudelle
Kom på tre dussin till men dessa tio blurtade min hjärna ur sig ikväll. :)
Du får gärna komma med dina tre dussin till!
RaderaJag får ta det kronologiskt (i den ordning jag upptäckte dem) för att ha någon chans att kunna välja bara 10.
SvaraRadera1. Dingo - Autiotalo
2. Niklas Strömstedt - Sista morgonen
3. Tomas Ledin - En del av mitt hjärta
4. Guns'n Roses - Paradise City
5. Popeda - Punaista ja makeaa
6. Bob Geldof - The Great Song of Indifference
7. Boomtown Rats - I Don't Like Mondays
8. The Killers - All These Things That I've Done
9. Muse - Starlight
10. Biffy Clyro - Many of Horror
Så vi börjar beta av vid ett medel av ett åttiotal, eller hur? Kommer ihåg att Dingo spelade på Sandö (Vasa) en sommarkväll någon gång åttionågonting och alla, alla, hade chifongscarfar i neonfärger runt handlederna. Inte jag, jag satt på min cykel och var blott fascinerad.
RaderaMitten av 80-talet, jo! Jag var i 10-årsåldern då och Dingo var det första band jag diggade för att jag på riktigt tyckte om musiken. Hade ju lyssnat på Carola och Herreys före, men mest för att man "skulle" göra det.
RaderaOh jag vill också blogga min 10-lista! Måste sova på saken dock. Och njut av trianglarna, hoppas dom hjälper!
SvaraRaderaJag ser fram emot din lista! Och trianglar, de är jääätteroooliga (sagt med stora pupiller, väldigt stora pupiller).
RaderaBloggade också om detta: http://catten.ratata.fi/blogg/article-48992-358458-10-viktigaste-latarna?_=1398532994821
SvaraRaderaHär kommer min lista:
Air: All I Need
Kings Of Convenience: I Don't Know What I Can Save You From (Röyksopp remix)
Lisa Nilsson: Försiktigt
Scandinavian Music Group: Vieläkö soitan banjoa?
Hello Saferide: Get Sick Soon
Snow Patrol: Chasing Cars
Jennifer Warnes & Bill Medley: (I've Had) The Time Of My Life
Carola Häggqvist: Främling
The Prodigy: Voodo People
Phoenix: If I Ever Feel Better
Catten! Tack för din lista! The Prodigy - jösses sådana minnen du väcker!
Radera