måndag 3 februari 2014

Populärkulturens intrång och lite kläder

För de i Finland bosatta som tittar på tv ibland är säkert familjeunderhållningen "Putous" bekant. Utan att den lille skulle titta på showen, vilket han alltså inte gör, kan jag meddela att den karaktär som går bäst hem bland fyraåringar är den typen som cyklar omkring och upprepar "Mitä jäbä duunaa?"

Det är väldigt mycket mitäjäbäduunaa hemma hos oss för tillfället, vilket är lite rörande i och med att de ord den lille inte vet vad de betyder är "jäbä" och "duunaa", "mitä" lär han ha någon uppfattning om.

Lite som med "sexy lady" i Gangnam style.

Det här med kläder, den lille har lyckats pricka min motpol vad gäller kroppshydda. Han är lång och smal, för att inte säga spinkig. Frågan lyder, ni som har kunskap eller samma form på era barn, vilka märken tillverkar tillräckligt långa och smala kläder? Främst är det brallorna som vållar huvudbry i denna ände av stan. Stan, höhöhö.

12 kommentarer:

  1. Haha, på tal om sexy lady. Senast i dag på Masses fotisträningar hängde två pojkar i ribbstolarna och vrålade: - aaaaaa seki leeeejeee app app app gamma sta.

    Svårt att hålla sig där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På något sätt kan jag ännu stå ut med att meterhöga gossar sjunger just på den här sången, inte för budskapet, men för att de är så urbota söta!

      Radera
  2. Hej, name it "slim" är super för spinkiga. Ganska dyra, tyvärr, men finns på nätet till 50% nu. Jag har även köpt flickmodeller från bl a Lindex för av ngn outgrundlig anledning är flickbyxor smalare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen, bägge två! Har inte shoppat barnkläder på hur länge som helst (stackars barn), så har inte ens hört talas om name it:s slimversion. Ska kollas!

      Radera
  3. Tights. Långkalsonger. Min spagettipojke vägrar hårda byxor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spagettipojke! Underbar benämning! Långkalsonger är omöjliga att använda hos oss, de är för stora i linningen, strumpisar använder vi också, också hos oss är hårda byxor ett nejnej.

      Radera
  4. Åt mina spinkisar beställer jag mycket kläser från Next (next.co.uk), kommer ända hem till dörren med gratis frakt och priserna är humana.

    -Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pia, också det här ett helt nytt tips, ska definitivt kolla, tack!

      Radera
  5. Tragiskt men sant så är kläderna på flickavdelningen smalare. Name its flickkläder är riktigt slimmade. Här hörs 'open gammal staash ganska ofta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fua, du har så rätt, sjukt att flickkläderna redan för småbarn är smalare. Jag har för mig att små pojkar dessutom lär vara smalare än flickorna, enligt statistiken. Galet, galet.

      Open gammal staash! Mycket bra tolkning!

      Radera
  6. Nämen, här kommer ju min nisch (vid sidan om varma vinterhandskar ;-)). Vi har också en smal son. Bästa mjukisbyxorna är Kappahls velourbyxor. De är smala i midjan, annars ganska normala i storleken. Också Kappahls collegebyxor är smala i midjan, men rätt korta i benen, ta alltså en storlek större än normalt. Me&I har också smala joggare, men nu kan jag inte på rak arm säga om det just nu i den färska kollektionen finns såna, vilket är lite förvånande, för jag var värdinna på en demo igår... Åtminstone finns nu velourleggings och de är också smala. Maxomorra har just bytt modell på sina velourbyxor och nya modellen passar också vår pojke, men gamla var jättebred och stor. Nya modellen har bred resårmudd i midjan, det har inte gamla. Det här är mina bästa tips när det gäller mjukisbyxor. Jeans är lättare tycker jag, för det finns ju många slim fit-modeller. Men det blir svårare ju äldre barnen blir, det är som att klädtillverkarna tror att barnen växer massor på bredden också, inte bara på längden. Maxomorra har en slim fit-jeansmodell, den är bra, dessutom mjuk och skön. Sonen har just nu också ett par jeans från h&m's flickavdelning (men han vet inte att det är just från flicksidan) helt basic jeans. Maxomorra kan man t.ex. köpa från www.riemuli.fi, men det finns en uppsjö webshoppar som säljer det märket, bara att googla :-).

    SvaraRadera
  7. Netta, wow! Kan inte säga annat än tack, jag har funnit en kunskapskälla! Tack!

    SvaraRadera