onsdag 5 mars 2014

Hört ur tioåringens mun

Nu vet ni att jag inte har någon tioåring jag kan citera, men på en föreläsning som handlade om barn och mediefostran berättade föreläsaren om en dialog hon tagit del av. De två tioåringarna, den ena erfaren spelare av spelet GTA och den andre en nybörjare i samma GTA, hade diskuterat spelstrategier.

Den inte fullt så kunnige GTA-spelaren hade frågat den mer erfarne spelaren;

"Du menar att man får fler poäng om man dödar horan efter att man knullat henne?"

Jag, som hört det här återgivet av tredje person har varit lite ledsen efter det här. Hur är det möjligt att barn, tioåringar, ens använder ord som döda, hora och knulla?

Jag vet att jag varken vill eller kan linda in det arma barnet jag fått i bomull. Men jag tänker åtminstone försöka hålla honom borta från GTA (som jag tror är ett spel som är K-18) så länge som möjligt och kanske inte lära honom de tre orden. Eller döda, det kan han redan och jag ids inte ta valsen om att han säkert lärt sig av andra barn, men hora och knulla kanske kan få vänta. Åtminstone om jag får bestämma.

Uh.

15 kommentarer:

  1. Hemskt! Lite mildare än din version, men också då undrade jag vart världen är på väg. En pappa som diskuterar med sina tonåringar (ca 16 och 18 år) om vilket massförstörelsevapen det lönar sig att utplåna världen med. Pappan sade då att det viktigaste är att hitta ett sätt på vilket man så snabbt som möjligt kan utplåna så stora delar av världen som möjligt, ta då t.ex. virus för att det sprider sig så snabbt. Strategier - jo - och tankearbete - visst -, men på riktigt ?!? om man tänker i dessa banor största delen av dygnet, spelar på natten och sover på dagen, så hur ska det sluta? Kommer inte ihåg vilket spelet var, är inte insatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men just det, att ens föra den här dialogen med sitt barn, den är ju så absurd. Trots att det skulle handla om spel, så har jag svårt att tänka mig att jag skulle vilja diskutera hur man så effektivt som möjligt dödar så många som möjligt med barnet.

      Radera
  2. urk. Försöker trösta mig med att jag tror inte att dom kopplar spelet till verklighet. Spelet hålls i Tvn/datorn där ingen känner något eller är på riktigt. Men kalla kårar fick jag av ditt inlägg ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju också hoppas det, att barnen orkar förstå att det inte är på riktigt. Men spelen fungerar ju som avtrubbande lärde jag mig, att det gör det svårare för barnen att i riktiga livet uppfatta sina känslor, vad de beror på och vad man ska göra med dem.

      Radera
  3. Neej, vill inte, är min tanke. Här får de spela spel då de flyttar hemifrån!!! Nånej, men i alla fall så inte sådana spel. Låter ju fruktansvärt groteskt ur en barnamun, eller ja, från en vuxen också. Finns det inga normala spel, utbildande mera? Fast de är väl inte så lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lille hos spelar, man ska inte tro annat. Men det handlar om ett legospel matchat med hans ålder och så vill jag att det ska vara i all evinnerlighet. Mycket handlar det ju om att man som fullvuxen också måste bidra med att peka på allt det andra som finns utanför spelandet.

      Radera
  4. Var ligger producentens ansvar? Föräldrarnas ansvar? Hur "tontto"får man vara att skaffa spel som det här? jag tyckte att Mumin visar allt var i vulgäraste laget, men pojkarna tyckte det var toppen(faktiskt lite roligt)/ Lissu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det, att det alltid är föräldrarnas ansvar. Men, det blir ju svårt då det - i synnerhet då barnen blir större - då det också handlar om barnets kompisars föräldrar och deras inställning.

      Radera
  5. Tyvärr får tioåringar inte längre vara i eftis och har en hel del ledig tid på dagarna innan föräldrarna kommer från jobbet (fast de skulle jobba också kortare dagar). Då hinner de träffas och hälsa på den som har spelena hemma.. och det finns inte så mycket man kan göra åt den saken.
    Men alltså självklart är det så fel det bara kan bli då de ser/hör/och pratar sådär, i yngre och yngre år!! :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, är inne på det i en kommentar här ovan, att det ju sedan gäller att hålla koll på vad barnets kompisar tillåts spela och göra och säga ifrån om man upplever att något opassande är på gång.

      Radera
  6. Gta har en absolut åldersgräns på 18 år, vilket betyder att det är olagligt för en förälder att köpa det åt ett barn under 18. Jag förstår inte vad en förälder tänker som låter sina barn spela ett sådant spel. Kanske det är så att många inte förstår att spelen inte längre är färggranna hoppande Mario, utan verklighetstrogna, och ibland hemska, "riktiga" människor.

    Med det sagt tycker jag nog att barn ska få spela, och att man kan spela tillsammans, men alltid ha koll på vad barnet spelar och aldrig låta en minderårig spela spel med 18 års åldergräns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte heller förstå hur man resonerar då man vill utsätta sitt barn, lära det en värld som GTA tycks gå ut på.

      Som jag skriver högre upp, vårt barn spelar också, men än så länge bara sådant som matchar hans ålder och så att någon fullvuxen alltid sitter brevid.

      Radera
  7. I skolan där jag jobbar har skolhälsovårdaren upplyst föräldrarna om att hon gör barnskyddsanmälan om hon får veta att ett barn under 18 år spelar GTA hemma. Hon har också verkställt det några gånger och det har haft jättebra effekt! Hon baserar sig på lagen men också på att spelandet påverkar barnens skolgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du anonym! Det låter ju som en bestämd och tydlig strategi på skolhälsovården! Det finns ingen chans att du kunde tänka dig att berätta på vilken skola du jobbar? Om du inte vill göra det här på bloggen, kan du kanske maila informationen till mig? nickbyrapporterar@gmail.com - tusen tack på förhand!

      Radera
  8. Wow, det är en skolhälsovårdare med skinn på näsan. Där nånting att ta efter för var och en av oss. sa walopää

    SvaraRadera