onsdag 2 maj 2012

Nu får det vara slut på det här

En snabbis mina (finländska) vänner:

Kommer någon av er, på rak arm, ihåg vart man skulle vända sig för att få ett stopp på försäljning och marknadsföring per telefon? Jag blir alldeles överöst av samtal, främst gällande tidningsprenumerationer och nu orkar jag faktiskt inte mer.

Till alla som säljer och marknadsför per telefon; det är inte er det är fel på. Det är mig. Men, jag tycks vara sådan att jag tar illa upp om man inte uppfattar att ett nej är ett nej också i den här frågan.

4 kommentarer:

  1. Kolla här: http://www.asml.fi/rajoituspalvelut/kuluttajille/puhelintarjonnan_rajoituspalvelu/
    Jag vill minnas att det var dit jag ringde, och för mig har det funkat otroligt bra, högtst ett samtal per år numera, jämfört med ett i veckan förr!

    SvaraRadera
  2. Hanna! Jag är skyldig dig - ja, jag vet inte vad! Stort, stort tack för hjälpen!

    Och som puff för er som går i samma tankar - det var verkligen enkelt att avboka de flesta oönskade samtalen. Det enda jag behövde göra var att slå numret och säga "kyllä".

    Livet känns genast mycket lättare!

    SvaraRadera
  3. Tyvärr fungerar det inte vattentätt, tex tycker försäljare av pensionsförsäkringar o.dyl att dom inte "säljer" utan "ger information om olika alternativ". Right.. Finland behöver som andra länder en LAG om begränsning av direktreklam istället för det nuvarande "marknads självreglerings-systemet" som endast följs av medlemmar i direktmarknadsföringsorganisationen.

    SvaraRadera
  4. De försäljare som ändå ringer trots "spärren" brukar be så väldigt mycket om ursäkt då jag upplyser dem om att jag har försökt avgränsa direktmarknadsföringen. Jag brukar be dem kruxa bort mig från sina listor, det gör de knappast - men de är alltid sakliga och artiga och det är aldrig några problem att avsluta samtalet mycket snabbt! Anna vW

    SvaraRadera