fredag 14 februari 2014

Min fina hemby

Det händer ju att man läser ett blogginlägg, en statusuppdatering eller något annat som avslöjar hur trötta föräldrar till småbarn är. I dagens läge, då allt fler bor väldigt långt ifrån sina primära nätverk, går det ju inte i en handvändning att föra barnen till mor- eller farföräldrarna - om det ens finns sådana.

Och vet ni vad, i min hemby, Nickby, har man tagit det på allvar, det här med att barnen behöver allt stöd de kan få. Förknippat med de grova brott som skett med barn inblandade har det ju talats om att man borde stöda föräldrar och fullvuxna i ett tidigare skede, allt för att de inte ska gå i väggen med risk för att barnen hamnar där emellan, just före man kraschar. På de flesta ställen har det här fastnat i pratskedet, men i Nickby har man tagit steget vidare. Här ordnar man avlastningsdagis, med övernattning, en gång i månaden. Mest rörande är att dagiset drivs helt och hållet på frivillig basis av Mannerheims Barsnkyddsförbunds frivilligarbetare.

En artikel om det här finns här och min kommentar finns här.

2 kommentarer:

  1. Wow! Från snack till sak! Underbart!

    SvaraRadera
  2. Starkismor! Visst är det fint! Jag är alldeles till mig över det här!

    SvaraRadera