tisdag 28 februari 2012

Barnlös underfunktion

Jag ögnade genom listan över sökord som leder till just den här (för tillfället rätt slumrande och tråkiga bloggen) och ett ordpar ser man i rubriken.

Du som sökte på de orden, jo jag var barnlös i några år. Högst ofrivilligt. Det har rett upp sig nu, men tillbaka till dina sökord.

I mitt fall undersöktes det om min sköldkörtel fungerade på sparlåga, det är rätt vanligt då man blir äldre, det behöver inte vara dramatiskt, men anses kunna påverka möjligheten att bli gravid. Jag fick, mest för syns skull kändes det som, Thyroxin i en 25 mikrograms dagsranson under några behandlingar vi gick genom. Det hade ingen önskad effekt.

Underfunktion på sköldkörteln kan också leda till att hela kroppen går på sparlåga. Symptomen kan vara trötthet, frusenhet, viktuppgång och minnesstörningar. Så, det kan löna sig att testa sköldkörteln annars bara, också om det inte alls är förknippat med försök att få barn.

Fler frågor på det, eller annat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar