tisdag 4 januari 2011

Kryddkaka på sur grädde

Äntligen ett sök på något som jag kan hjälpa till med!

Jag hade gammal grädde i kylen, svarvade ihop en kaka på följande sätt:

3,75 dl socker
5 dl vetemjöl
1 tsk soda
2 tsk kanel
2 tsk kardemumma
2 tsk ingefära
1 tsk nejlika
0,5 tsk salt
2 dl gammal (nånej, men sur i alla fall) grädde
2 ägg
100 gram smält smör eller 1 dl olja

Rådda ihop allt det torra, vispa ihop allt det våta och blanda. Kläm in i en form som du fixat så att kakan inte fastnar. In i ugnen, 190 grader i sisådär en timme.

Nu sätter jag mig brevid telefonen och väntar på att Marthorna skall ringa. Jag har väntat länge på att bli inbjuden som hedersmedlem.

4 kommentarer:

  1. Hej, Endorfinmarthornas vårmöte 18.1 kl 18.30 hos mig, välkommen med!/Lissu

    SvaraRadera
  2. Lissu - vadvadvad? Det här låter riktigt intressant och jag känner mig redan nu lite som en hedersmedlem. Berätta gärna mer!

    SvaraRadera
  3. jag har skrivit av ditt recept så nu skall det bakas.. tackar!!

    SvaraRadera