söndag 30 januari 2011

Har vi träffats tidigare?

Förlåt, jag har lämnat er vind för våg. Har varit ute på språng hela dagen.
Eller jag har egentligentligen inte sprungit, jag har tittat på då andra sprungit och hoppat.

Den officiella titeln var "uppvärmingsövervakare". Vi talar hästhoppning och träningstävlingar på stallet där jag brukar hänga.

Det hände sig under dessa tävlingar att en ryttare, för mig helt okänd, undrade om vi ridit på samma stall tidigare, hon visste att hon kände mig från tidigare. Och, det här är lite genant att erkänna, men, det händer rätt ofta att för mig helt obekanta människor känner igen mig.

Jag är inte den som sonikt konstaterar att "jo, du känner igen mig för jag har varit på tv" (det faller sig inte naturligt för mig, jag vill påstå att jag inte är den som säger "vet du inte vem jag är?"), så det blir ofta ganska långt utdragna utredningar om hur det kommer sig att jag ser så bekant ut.

Ofta har dehär människorna som känner mig oerhört bestämda åsikter om hur det kommer sig att jag är så bekant. Oftast sitter jag i kassan i deras lokala butik. Det har till och med hänt att personer har blivit riktigt arga på mig för att jag inte jobbar just i deras kvartersbutik.

Så, nu finns det ytterligare en kvinna (som rider en fin skimmel) som grunnar vidare på hur det kom sig att den där typen på uppvärmingen såg så bekant ut.

På tal om det, jag gick på Grammy-galan i Stockholm några gånger för tusen år sedan. I korridorerna stötte jag på en man jag kände igen (dah? Grammy-galan, hur skulle jag nu känna igen någon där?). Vi hälsade glatt på varandra och jag satt resten av kvällen och funderade över vem i all sin dar det var jag hälsat på.

Det var Anders Lundin. Som jag blott sett på tv tidigare.

4 kommentarer:

  1. Samma sak har hänt mig, nästan. Jag satt och grubblade på var jag hade sett en chick. jag visste att vi kände varandra. Det var Laura från yleQ aamu, och dom hade stora reklamkampanjer på stan. Jag blev lite nolo.
    MEN, sen kom hon fram till mig, sade att jag såg bekant ut, och det framgick att vi jobbat på samma restaurang i slutet av 90-talet. huh!

    SvaraRadera
  2. Haha det där har även jag gjort! Minns du ett program på 90-talet som hette Kontrapunkt, Mats Liljeroos (skriver nu på hbl) var med i det programmet, en dag cyklade han emot mig i Åbo och jag ropade glatt "HEJ" varpå han stannade och såg ut som ett frågetetcken men sa hej, det var lite pinsamt det.

    SvaraRadera
  3. Sonja - jaaa! Mest pinsamt att Mats stannade! Uh.

    SvaraRadera
  4. Jag har sagt hej till Saku Koivu då jag en gång sprang på honom här på stan. Det gick av bara farten, han kändes ju så bekant. Och han hälsade glatt på mig också - jag antar att han är ganska van vid att främmande människor hälsar på honom...

    SvaraRadera