onsdag 18 januari 2012

Sammanfattningsvis

Jag lämnade er med en massa snoppar och snippor. Ber om ursäkt för det, tack och lov är det ett fint samtalsämne. Jag vill passa på att säga att jag inte var den som tyckte att snippa lät riktigt klokt då det introducerades, gläder mig nu åt att det ändå sitter så pass bra som det gör.

En delorsak till att bland annat matuppdateringen är sen - den kommer, den kommer! - är att den lille drabbats av feber. Den lille har verkligen en välfungerande kalender, han är frisk i ett par veckor, sjuk i ett par dagar, frisk i ett par veckor - och ja, ni ser systematiken. Jag hoppas och tror att det fortfarande hänger ihop med att den lille "nyligen" börjat på dagis och undrar hur länge ett "nyligen" håller ut? Hur såg det ut, ser det ut i din barnfamilj?

De gånger den lille blir sjuk - och hur är det möjligt att övergången från frisk till sjuk alltid (alltid!) sker mitt i natten - de gånger kan jag grubbla en stund över hur smart det är att bo så långt ifrån de få släktingar man har. Det är klart att det finns ett mer än tajt nätverk av vänner i närheten, men det är ju inte precis så att det är vännerna man vill ringa och fråga "vill du hänga med en sjukling i några dagar?". Innan nu någon får krupp och blodstörtning, både min man och jag stannar naturligtvis hemma med den lille i alla de fall det går, men vissa dagar är bara knepiga och det vore fint att kunna knalla över gården och be om hjälp.

Nog om det. Nu till maten. Den som inte borde hamna på tippen.

Vi hade en rätt strålande vecka i bakfickan, jag kände redan triumfen i mig, glädjen över att kunna i offentligheten konstatera att vi inte slängt någon mat. Det till den stund då jag skulle röra ner tre avocadon i söndagens sallad. Alla tre var dåliga. Ni vet på det där sättet att man bara vill lägga sig på golvet och skrika "det var inte mitt fel, det var avocadons!" - de kändes fina, hade blivit mogna efter ett par dagar hemma i skålen. Inside, everything was worse.

Resultat vecka 2 blev alltså tre bortslängda avocadon.

Du då?

3 kommentarer:

  1. En avocado här också. Så bittert. Jag som dessutom tycker så mycket om avokado!
    Dessutom slarvade jag med att använda upp de sista resterna runt kanterna på en burk smaksatt kvarg. (Kan meddela efter att ha testat båda sorterna att jag tycker att idén är bra, men att jag skulle vilja justera kryddningen. Lär köpa naturell kvarg framöver och experimentera med egen kryddning.)
    Har dessutom en sista bit bröd av den lite ljusare sorten som torkade i påsen. Har dock inte kastat det än, för jag tänkte att man borde kunna spara och använda det. Så ni som inte har en gnagare eller liknande i familjen, vad gör ni med genomtorrt bröd? Hittills har jag bara kommit på att man kanske kan krossa till ströbröd, men det använder jag så sällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var lite småmalligt nöjda i början när sonen var på dagis och höll sig frisk som en nötkärna. Jag var förkyld och magsjuk, sonen höll sig frisk.
      Men det fick vi äta upp. Veckan före jul blev han dunderförkyld, hann knappt bli frisk förrän kusinerna smittade honom med höstblåsor som höll i sig i två veckor, och sen direkt på det ny förkylning med envis hosta. Det är nu så länge sen han var riktigt kry att vi knappt kan minnas den dagen.

      Radera
  2. Fruktfatet som jag fasade mig över redan förra veckan blev alldeles riktigt ett problem. En stor klase vindruvor slängdes bort eftersom jag inte kom mig för att äta dem. Stort no-no på det. Sen en helt annan sorts motgång, som hemskt sällan drabbar mig: jag köpte färskost med Kalles kaviar i (inte den randiga som finns på tub, utan en helt traditionell färskostförpackning). Den smakade så illa (plastigt!) att jag inte förmådde äta upp den utan slängde hela paketfan efter att ha brett osten på två smörgåsar som knappt gick att äta. Jag ville inte ens försöka hitta alternativa användningsområden för den. (Nu i efterhand inser jag att jag borde ha kontaktat tillverkaren och returnerat produkten, för jag var banne mig inte nöjd).


    Summa: komposten matades med frukt som jag själv slarvat med (aja baja!) och oätlig färskost (gränsfall).

    SvaraRadera