måndag 7 mars 2011

Fina kvinnor

Helsingin Sanomat har, med anledning av Kvinnodagen som firas i morgon, gjort en lista över de 100 bästa kvinnorna i Finland.

Det är inte många jag personligen känner på den listan, men jag ser att det är prominenta, kunniga, starka kvinnor som samsas bland de hundra bästa.

Diskussionen och debatten går förstås het, det är alltid knepigt att göra en lista över något som är bäst eller sämst. De flesta som skriver en kommentar tycker att deras fru eller mamma också borde finnas med - och det är ju rörande.

Jag tror inte att HS kommer att ändra på sin lista bara för att jag kanske prioriterat annorlunda, så jag vill bara konstatera det här i min blogg i stället.

Den viktigaste kvinnan i mitt liv är farmor. Farmor Saga. Som såg till att mina somrar var långa, varma och soliga, som såg till att julen var en fridens högtid. Som såg till att barndomen åtminstone ibland var en barndom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar